Macronutriënten Verhouding Berekenen

Macronutriënten Verhouding Berekenen

De benodigde totaal aan kilocalorieën en de juiste verhouding macronutriënten bereken is het perfectioneren van een persoonlijk uitgebalanceerd voedingsschema. Het is de manier wat er voor zorgt dat droog trainen of spiermassa aankomen op een verantwoordelijke wijze wordt uitgevoerd.

Gezonde voeding en een doordacht voedingsschema ondersteund niet alleen de hormonale processen in het lichaam, zoals het produceren van hoeveelheid testosteron, groeihormoon en insuline, het zorgt er tevens voor dat deze afgiftes op gewenste momenten plaatsvinden.

Op het juiste moment de perfecte hoeveelheid en ratio aan voedingsstoffen innemen kan het verschil maken tussen opbouw en afbraak als reactie op training.Herstel en de adaptatie van een training worden zo namelijk aanzienlijk verbeterd. Dit sportvoeding concept wordt ook wel nutrient timing genoemd. Macronutriënten ratio afgestemd naar behoefte van een individu zal dus de spiergroei of vetverlies positief beïnvloeden.

Online calculator: Macronutriënten verhouding berekenen

De calculator berekent o.a. nauwkeurig de gewenste verhouding macronutriënten in grammen van het ingevoerde totaal aantal kilocalorieën.

voedingsschema calculator

Voedingstoffen: Wat zijn Micro- en Macro’s

Nutriënt: Een nutriënt of voedingsstof is elk molecuul dat op enigerlei wijze door een organisme opgenomen kan worden, en dat tevens door het organisme nuttig gebruikt kan worden. Voedsel bestaat uit een mix van voedingscomponenten, die in grote of kleine hoeveelheden voorkomen. Mineralen en vitamines behoren tot de micronutriënten: vitamines, mineralen en sporenelementen. Een tekort aan mineralen en vitamines in je lichaam kan ziektes veroorzaken. Daarom noemen we mineralen en vitamines ook wel beschermende stoffen.
Macronutriënten zijn voedingsstoffen die in grote hoeveelheden voorkomen. De macronutriënten worden ingedeeld in drie groepen: Koolhydraten, eiwitten en vetten.

Het benodigde totaal aan macronutriënten vaststellen

Voordat de benodigde hoeveelheid aan koolhydraten, eiwitten en vetten kan worden berekend, moet de energiebehoefte worden bepaald. De energiebehoefte, in de volksmond spreekt men ook wel over caloriebehoefte, kan worden bepaald door het opstellen van een uitgebalanceerd persoonlijk voedingsschema. Het berekenen (of bepalen) van de macro verhoudingen is een geavanceerde manier om een bepaald doel te bereiken en wordt dan ook in de esthetische sportwereld toegepast. Hoe een persoonlijk voedingsschema wordt opgesteld en dus Het benodigde totaal aan kilocalorieën wordt hier haar fijn uitgelegd.

Macronutriënten berekenen

Na het berekenen van de benodigde totaal aan kilocalorieën, wordt de ratio aan macro’s bepaald aan de hand van een doelstelling. Als het draait om esthetiek, zijn de volgende percentages van toepassing. Let wel, de perfecte verhouding macronutriënten verschilt per individu…

  • Vetverlies: 10-30% koolhydraten, eiwitten 40-50% en 30-40% vetten.
  • Onderhoud: 30-50% koolhydraten, eiwitten 25-35% en 30-40% vetten.
  • Bodybuilding: 40-60% koolhydraten, eiwitten 25-35% en 15-25% vetten.

43 reacties

  1. Fitnessjunk schreef:

    He Faust, hij is vernieuwd en HIER te vinden. Groet

  2. faust schreef:

    waar is de calculator?

  3. Martin schreef:

    Hallo Fitnessjunk, prima website. Ik heb alleen wel een grote vraag mbt deze calculator. Ik wil afvallen (ik ben 2,04 m lang en 104 kg) en moet 3000 kcal eten per dag. Als ik dit invoer in de calculator, dan blijkt dat ik 338 gram eiwit moet eten. Een ongelooflijke, voor mij volstrekt onhaalbare hoeveelheid. Het zou betekenen dat ik per maaltijd (7 maaltijden per dag) 2 kipfilets moet eten, dus 14 kipfilets per dag. Kan dit kloppen?

    Elders lees ik dat je per dag max. 1,80 g per kilo lichaamsgewicht moet eten, voor mij zou dat uitkomen op ca. 180 gram per dag, niet 338 gram. Meer eiwit eten dan 180g per dag is ook nergens voor nodig, lees ik, want dat slaat het lichaam toch niet op.

    Heeft jouw calculator het nu fout, of heb ik iets vereerd ingetoetst?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.