Barbell deadlift Fitness oefening

Barbell Deadlift
Barbell Deadlift
Type: Kracht
Primaire spiergroep: Onderrug
Secundaire spiergroep: Quads, rug, etc.
Materiaal: Barbell
Weerstand: Trekken
Mechanica: Compound

Instructie fitness oefening: Barbell deadlift

Ga met je gezicht naar de barbell toe staan. Zet je voeten op heupbreedte en houd je rug recht:

  • buig je knieën tot je bovenbenen bijna horizontaal zijn. Deze houding is variabel* en hangt af van de souplesse van de enkels en de bouw;
  • pak de barbell vast met gestrekte armen, je duimen naar binnen en de handen iets verder dan schouderbreedte uit elkaar;
  • adem in, houd de adem vast, span de buikspieren, til de halter op door je benen te strekken;
  • als de barbell zich ter hoogte van je knieën bevindt, hef je de bovenlichaam en strek je de benen;
  • houd deze houding 2 seconden vast en laat de barbell weer zakken (houd je rug recht!).

Opmerkingen, tips en/of aandachtspunten Barbell deadlift

*Variabel bijvoorbeeld: korte dijbenen en armen: boven benen horizontaal. Lange dijbenen en armen: dijbenen iets hoger dan horizontaal. Het krommen van de rug tijdens de oefening is uit den boze. Samen met bankdrukken en de squat maakt deze oefening deel uit van de wedstrijden powerliften.

Barbell deadlift: Een anatomische benadering

De deadlift een belangrijke beweging in de fitnesswereld. De barbell squat is een goede oefening om een mooi gewelfd achterwerk te ontwikkelen. Met deze oefening train je alle spieren van het lichaam, vooral de lumbosacrale spieren en de monnikskapspieren; ook de bilspieren en de quadriceps komen aan bod.

Menu fitness oefeningen MUSCULUS ERECTOR SPINAE

Directe link naar het menu: Onderrugspieren.

Referenties

  • Krachttraining een anatomische benadering, Frederric Delavier & Michael Gundill.

verberg

8 reacties

  1. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Arthur, zie je nergens een linkje staan dan?

  2. Arthur Smit schreef:

    even een heel andere vraag. Als ik reageer zie ik niet dat je terug reageert. Ik krijg geen notificatie of zo. Het is lastig te zoeken op welke pagina ik heb gereageerd en jij hebt beantwoord. Moet dan de pagina nog wel herinneren. :-)

  3. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Ridu, ik heb de tekst aangepast. hopelijk heb je er iets aan. Groetjes

  4. ridu schreef:

    Is dit oefening niet voor de middel rug?

  5. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Stefan, ik heb hier een artikel voor je ademhaling tijdens krachttraining. :)

  6. stefan schreef:

    en wanneer adem ik weer uit ??

  7. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Ralf, ik vind van niet. Het is een zeer effectieve oefening… Maar een alternatief zou Dumbbell Deadlifts kunnen zijn. Groetjes

  8. ralf schreef:

    Is er een alternatief voor deze oefening?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.