Fitness Oefeningen

fitness oefeningen

Hier vind je een breed scala van fitness oefeningen. Variërend met behulp van machines, vrije gewichten tot gebruik van het eigen lichaamsgewicht. Dit zijn oefeningen om een de spieren goed te kunnen ontwikkelen. Je kunt na het volgen van een fitness schema andere fitness oefeningen kiezen, voor de afwisseling en om gewenning te voorkomen. Ook kun je de spieren door gevarieerd te belasten, completer ontwikkelen.


Samengestelde fitness oefeningen

Compound exercises / multi-joint movements en in het Nederlands samengestelde oefeningen: Fitness oefeningen die één of meer spiergroepen en meerdere gewrichten aanspreken, tijdens het uitvoeren van een kracht oefening. Een goed voorbeeld van samengestelde oefening is de Barbell Squat. Deze oefening richt zich voornamelijk op de bovenbeenspieren, maar ook op de hamstrings, kuiten, billen, buik, onderrug en buigen de heupen, knieën en enkel gewrichten.

Isolatie fitness oefeningen

Isolation exercises / single-joint movements en in het Nederlands isolatie oefeningen: Fitness oefeningen die één spiergroep en één gewricht aanspreekt, tijdens het uitvoeren van een kracht oefening. Een goed voorbeeld van een isolatie oefening is de Leg Extensions. Deze oefening spreekt enkel de bovenbeenspieren aan en buigt enkel het kniegewricht.

Enkel lichaamsgewicht oefeningen

Bodyweight exercises: Fitness oefeningen waarmee alleen je lichaamsgewicht als weerstand factor wordt ingezet. Goede voorbeelden van lichaamsgewicht oefeningen zijn de Pull Up of de Chest Dips.

Rek en Strek fitness oefeningen

Stretching en in het Nederlands rekken en/of strekken: Op een voorzichtige manier rekken van een spiergroep om de betreffende spiergroep voor te bereiden op inspanning en/of om de lenigheid van de betreffende spiergroep te trainen en te verbeteren.

Kracht oefeningen bij Powerlifting

Powerlifting: Powerliften is een krachtsport en wordt vooral in competitieverband gedaan, waarbij er drie oefeningen van belang zijn. Dit zijn de squat, bench press en deadlift. In het Nederlands is dit te vertalen tot de kniebuiging, het bankdrukken en het tillen van de grond. Deze drie oefeningen worden ook wel gezien als de ”grote drie”, omdat deze oefeningen onmisbaar zijn in een goed ontworpen krachtschema. Het doel van powerliften is deze oefeningen in correcte techniek uitvoeren, met een zo zwaar mogelijk gewicht.

Olympische lifts

Olympisch Gewichtheffen is een krachtsport (competitieverband) waarbij er een halter met gewichten van de grond tot boven het hoofd gebracht moeten worden. Er zijn twee oefeningen van belang, de Snatch en de Clean & Jerk. Het is een heel technische krachtsport, het vergt doorzettingsvermogen om bewegingen te perfectioneren en te fine-tunen, maar ook kracht om met steeds zwaardere gewichten te werken. Het Gewichtheffen wordt ook veel gedaan als krachttraining voor andere sporten om de prestaties; explosiviteit, snelheid, kracht, vermogen, balans, coördinatie, mobiliteit en zelfs spieropbouw te verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.