Leg press Fitness oefening

bodybuiding & fitness
bodybuiding & fitness
Leg Press
Leg Press
Type: Kracht
Primaire spiergroep: Quadriceps
Secundaire spiergroep: Onderrug, gluteus, hamstrings
Materiaal: Machine
Weerstand: Duwen
Mechanica: Compound

Instructie fitness oefening: Leg press

Ga met je rug stevig tegen de rugleuning van het apparaat aan liggen en spreid de voeten iets:

  • adem in, maak de veiligheidshende los en buig de knieeen zo ver mogelijk, tot de bovenbenen de onderzijde van de borstkas raken;
  • breng de benen terug in de uitgangspositie en adem uit.

Opmerkingen, tips en/of aandachtspunten leg press

Deze oefening kan ook worden uitgevoerd door mensen met rugklachten die daardoor geen squat kunnen doen. De billen mogen echter nooit loskomen van de rugleuning!

Leg press: Een anatomische benadering

Als je voeten laag op de voetsteun staan, ligt de nadruk quadriceps, staan ze hoog ligt het accent op de billen en de ischiocrurale spieren. Wanneer de voeten ver uit elkaar staan, komen vooral de adductors aan bod.

Referenties

  • Krachttraining een anatomische benadering, Frederic Delavier & Michael Gundill.

verberg

2 reacties

  1. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Mandy, de Barbell Squat is een van de beste beenspieroefeningen!

  2. Mandy schreef:

    Wij hebben deze in de sportschool niet,wel zo’n gewone leg press waarbij je recht zit en je stoel naast achteren duwt. is dit een goed alternatief? Of iets anders?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.