Barbell full squat Beenspieren

Type: Kracht
Primaire spiergroep: Quadriceps
Secundaire spiergroep: O.Rug, gluteus, hams
Materiaal: Barbell
Weerstand: Duwen
Mechanica: Compound

Instructie fitness oefening: Barbell full squat

De halter ligt op de steun:

  • Laat je eronder glijden en plaats de halter tegen de monnikskapspieren, iets hoger dan de achterste hoofden van de deltaspieren. Pak de halter met beiden handen beet (de afstand is afhankelijk van je bouw) en trek je ellebogen naar achteren;
  • adem diep in (zorg ervoor dat er een goede druk ontstaat die voorkomt dat het bovenlichaam ‘inzakt’), strek je rug een beetje door het bekken naar voren te kantelen, span de buikspieren aan en til de halter van de steun. Doe een of twee stappen naar achteren, houd je voeten parallel (of de tenen iets naar buiten), ongeveer op schouderbreedte.
  • Ga in gehurkte positie zitten door je rug in gelijkmatige beweging naar voren te buigen (zonder de wervelkolom te ronden!).
  • Zodra de dijbenen horizontaal zijn (Full squat zak je iets meer naar beneden), strek dan je benen door het bovenlichaam op te richten en kom terug in uitgangspositie. Adem uit.

Opmerkingen, tips en/of aandachtspunten barbell full squat

De barbell squat is de beste oefening om een mooi gewelfd achterwerk te ontwikkelen. De squat is de belangrijkste beweging in de fitnesswereld. Met deze oefening train je een groot deel van de spieren. Ze is bovendien een goede oefening voor hart-en bloedvaten en zorgt voor een goede uitzetting van de borstkast en dus voor een goede ademhalingscapaciteit.

Barbell full squat: Een anatomische benadering

Met de barbell squat train je vooral de vierhoofdige quadriceps (dijbeenspier), de bilspieren, de adductors (dijbeenspieren), de buikspieren en de lumbosacrale spieren.

Referenties

  • Krachttraining een anatomische benadering, Frederic Delavier & Michael Gundill.

verberg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.