Rugspier oefeningen musculus latissimus dorsi

bodybuiding & fitness
bodybuiding & fitness
rugspier oefeningenHier vind je een breed scala van verschillende soorten rugspier oefeningen. Variërend met behulp van machines, vrije gewichten tot gebruik van het eigen lichaamsgewicht. Dit zijn basisoefeningen om de rugspieren te ontwikkelen. Je kunt iedere rugspier training andere rugspier oefeningen kiezen, voor de afwisseling en om gewenning te voorkomen. Ook kun je de ruspieren, door gevarieerd te belasten, completer ontwikkelen.

Het overzicht van de rugspier oefeningen

Pull Up
Instructie: Pull-up
Doelgerichte Spier: Brede Rugspier
Type Materiaal: Barbell
Barbell Pullover
Instructie: Barbell Pullover
Doelgerichte Spier: Brede Rugspier
Type Materiaal: Barbell
pulldown Behind The Neck
Instructie: Pulldown Behind The Neck
Doelgerichte Spier: Brede Rugspier
Type Materiaal: Kabel
Instructie: Wide-Grip Lat Pulldown
Doelgerichte Spier: Brede Rugspier
Type Materiaal: Kabel
Instructie: Bent Over Barbell Row
Doelgerichte Spier: Middenrug
Type Materiaal: Barbell
Instructie: Dumbbell Rows
Doelgerichte Spier: Middenrug
Type Materiaal: Dumbbell
Instructie: Seated Cable Rows
Doelgerichte Spier: Middenrug
Type Materiaal: Kabel

Rugspieren vanuit esthetisch perfectief

Rugspier oefeningen zorgen niet alleen voor goede lichaamsverhoudingen, maar geven je dat ‘bodybuilding’ figuur waardoor je er groot uitziet. Je rug spieren zijn er niet alleen om brede lats of om een welgevormde enorme rug te hebben, maar geven je tijdens het trainen ook kracht. Zonder ontwikkelde rug spieren, zal je vermogen aan kracht tijdens fitness oefeningen enorm lijden. Het hebben van een ontwikkelde rug zal je toelaten om zwaar werk te verrichten bij duwen, maar vooral bij trekken. Het hebben van een mooie brede rug laat zien dat je een serieuze sporter bent.

een EMG-geoptimaliseerde rugspier oefeningen schema

Er zijn velen manieren om de verschillende rugspieren oefeningen te combineren om tot een goed compleet rugspier workout te komen. Het volgend fitness schema is een goed voorbeeld voor algehele ontwikkeling van de rugspieren. Zie hier het rugspier schema gebaseerd op EMG studie.

3 reacties

  1. Fons schreef:

    Beste fitnessjunk,

    Bij mijn eerste sportschool was de pulldown behind neck een “verboden” oefening. Inmiddels train ik al 2 jaar bij een budgetsportschool waarbij ik geen persoonlijke begeleiding krijg.

    80 kg/9%bodyfat/178cm/

  2. FitnessJ-Team schreef:

    Inmiddels gecorrigeerd. Dank!

  3. bas arendsen schreef:

    de instructie van lat pulldown klopt niet, waarschijnlijk ‘copy’ van pulldown behind the neck. verder een erg mooi site. bedankt hiervoor. met vriendelijke groet bas arendsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.