Vetvrije Massa Berekenen

bodybuiding & fitness
bodybuiding & fitness

Wanneer je vetpercentage bekend is kan je ook je vetmassa en vetvrije massa berekenen. Je vetvrije massa is je lichaamsgewicht verminderd met je vetmassa. Als je dit weet kan je ook berekenen hoeveel vet je kwijt moet raken om een bepaald vetpercentage te bereiken.

Een aantal waarden die betrekking hebben op de lichaamssamenstelling en geeft daarmee een indicatie van de fysieke gesteldheid. Dit is zeer nuttige en belangrijke informatie en geeft aanwijzingen voor de noodzaak van gezonde voeding en beweging.

De calculator is verplaatst naar een andere pagina. Klik op het plaatje hieronder.

voedingsschema calculator

BMI The Body Mass Index

The Body Mass Index geeft de verhouding weer tussen het gewicht en de lengte van je lichaam. BMI kan berekend worden door het gewicht in kilo’s te delen door de lengte in meters in het kwadraat. De BMI wordt vaak gebruikt om te bepalen of je een juist gewicht hebt voor je lengte. Toch is alleen de BMI berekenen niet genoeg, het zegt namelijk niets over je lichaamsbouw en je lichaamssamenstelling. De BMI kan gebruikt worden als richtlijn voor een gezond gewicht maar zegt uiteindelijk niets over de algehele gezondheid. De regel is dat mensen met een gezond gewicht een BMI hebben tussen de 18,5 en 25. Het ideale gewicht van een persoon wordt berekend door de BMI op 22 te stellen. BMI berekenen »

Vetpercentage

Het lichaamsvetpercentage geeft aan welk deel van het lichaam uit vet bestaat. Wat voor jou een gezond vetpercentage is hangt af van je leeftijd en of je man of vrouw bent. Bovenstaande tabel is samengesteld door World Health Organisation.

De vetpercentage calculator op deze pagina, maakt gebruik van de formule van “Hodgdon en Beckett”, ontwikkeld aan het ‘Naval Health Research Center’ in 1984. Mannen slaan vet veelal op in de buikstreek (appelmodel), en vrouwen slaan het vet eerder op ter hoogte van de heupen (peermodel) waardoor het respectievelijke vetpercentage niet met dezelfde formule berekend kan worden. In de vetpercentage formule worden deze verschillen automatisch berekend.

Vetmassa

Een groot deel van het menselijk lichaam bestaat uit vetweefsel. Vetweefsel voert dan ook een aantal belangrijke taken uit. Ten eerste dient het als energiereservoir om wanneer nodig energie vrij te maken. De tweede functie is de steunfunctie, het weefsel draagt bij aan de vormgeving van het lichaam maar ook als stootkussen op de handen en voeten. Ook is vetweefselbelangrijk voor de isolatie van het lichaam, vet geleid slecht dus geeft minder warmte af aan de omgeving. Een laatste belangrijke taak van vetweefsel is zijn bijdrage aan de hormoonproductie. Een aantal hormonen zijn betrokken bij de vetregulatie en worden geproduceerd door het vetweefsel zelf.

Viscerale vetwaarde

Visceraal vet is vetweefsel dat opgeslagen ligt in de buikholte, onder andere rond de organen. Dit is zonder meting niet altijd waarneembaar maar wel erg ongewenst voor de gezondheid. Gebleken is dat mensen met een gezond gewicht toch een schadelijke hoeveelheid vet rond hun organen kunnen hebben. De buikomtrek is een eerste belangrijke indicatie voor de viscerale vetwaarde. Voor mannen geldt een verhoogd risico bij een omtrek groter dan 102cm en bij vrouwen meer dan 88cm. Maar het BMI blijkt een nog betere voorspeller van een te hoge viscerale.

Vetvrije massa VVM

Dit is het gewicht van alle weefsel inclusief lichaamsvocht en skelet minus het vetweefsel. Hiermee kan de vetvrije massa-index berekend worden (VVM). Er wordt gesproken van een tekort aan vetvrije massa bij mannen als de VVM index lager is dan 16kg/m² en bij vrouwen lager dan 15kg/m².

Spiermassa

Spieren zijn grootverbruikers van energie, hierdoor spelen zij een belangrijke rol in de energiehuishouding. Door te trainen neemt de spiermassa toe en kun je meer calorieën verbranden. Dit helpt bij het verminderen van de vetmassa van het lichaam en het verliezen van gewicht op een gezonde manier. De metingen laten zien wat het trainen heeft opgeleverd. Het kan namelijk zijn dat het gewicht stabiliseert doordat er een toename is van spiermassa, maar een afname van vetmassa.

Lichaamsvocht

Het menselijk lichaam bevat veel vocht, het is dan ook erg belangrijk voor het lichaam. Het vervoert voedingsstoffen en afvalstoffen door het lichaam en het speelt een cruciale rol in de temperatuurhuishouding. Mannen hebben een vochtgehalte tussen de 50% en 65%, vrouwen tussen de 45% en 60%.

Botmassa

Deze waarde geeft het gewicht aan van het menselijk skelet, hiermee kan bepaald worden of er sprake is van (beginnende) osteoporose (botontkalking). Botmassa is normaalgesproken redelijk stabiel, maar kan verbeterd worden door sportoefeningen en calcium rijke voeding. De botmassa hangt af van geslacht en van lichaamsbouw.

INDEX Botmassa
MAN lichaamsgewicht < 65 kg 65-95 kg 95 > kg
  gem.botmassa 2.66 kg 3.29 kg 3.69 kg
VROUW lichaamsgewicht < 50 kg 50-75 kg 75 > kg
  gem.botmassa 1.95 kg 2.4 kg 2. kg

BMR

De Basal Metabolic Rate, oftewel Basaal Metabolisme, geeft aan hoeveel calorieën een lichaam verbruikt in rust. Deze hoeveelheid calorieën heb je minimaal nodig per dag. Bij veel beweging en sport heeft een lichaam meer calorieën nodig. De hoogte van de BMR zegt in zekere zin ook iets over je lichaamssamenstelling, spieren gebruiken namelijk meer energie dan vetweefsel. BMR berekenen

8 reacties

  1. Fitnessjunk schreef:

    Beste Margeret, dagelijks wordt dat gevraagd via de mail. Sorry, dat gaat fitnessjunk teveel tijd kosten. We hebben een prima artikel op de website, hoe je een uitgebalanceerd persoonlijk voedingsschema maakt. Succes!

  2. Fitnessjunk schreef:

    Beste Ger, TE is nooit goed. Definieer teveel aan eiwitten, met betrekking tot… En zou je een link willen plaatsen naar een onderzoek, in relatie tot jouw definitie van teveel? Alvast bedankt voor uw reactie.

  3. Margaret Vergunst schreef:

    Hoi ik ben een vrouw van 1,80 en ik ben 25 jaar,weeg 86,9,heb een vetpercentage van 41,6 % en wil graag een vetpercentage van 28%.
    Kan jij voor mij uitrekenen hoeveel Koolhydraten ,eiwitten en vet ik moet eten per dag.
    m.v.g. Margaret Vergunst

  4. ger schreef:

    Fitnessjunk, je hoeft niet ver te zoeken om te zien dat ron gelijk heeft. Er zijn studies gedaan die dit bewezen hebben. Teveel aan eiwit inname kan wel degelijk ongewenste resultaten hebben. Beetje zelf op onderzoek gaan lijkt me voor jou zeker geen overbodige luxe. Succes!

  5. Fitnessjunk schreef:

    Beste Ron, je praat (=3#!). Zou je dit soort uitspraken alleen willen doen, als deze wetenschappelijk worden onderbouwt (+ bronvermelding)? Alvast bedankt!

  6. Ron schreef:

    Dwight,
    Niet alleen teveel eiwitten dragen bij tot vetvorming, doordat je insuline wordt gestimuleerd, ene overmatige eiwit inname draagt ook bij tot een verhoogde kans op kanker……… just saying

  7. Rainy schreef:

    Je kan van alles teveel hebben Dwight… als het overbodig is zet het zich om in vet

  8. Dwight schreef:

    Hallo, ik heb een vraagje.. Ik weeg 111 kg en heb een vetpercentage van 26% maar ik wil graag naar 100 kg en met een vetpercentage van 15%. Kunt u mij helpen met het berekenen van hoeveel gram ik zou moeten eten van bv koolhydraten, vetten? Eiwitten kan je nooit teveel hebben toch..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.