Het Definiëren Van Supercompensatie Bij Krachttraining

2 reacties

  1. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Bo, bedankt voor je compliment. Over het algemeen zie je in fitness /bodybuilding splitschema’s terug komen, dat spieren twee maal in de week worden getraind. Pure Krachtschema’s worden de spieren 3 in de week getraind. Je hebt inderdaad ook methodieken waarbij de spieren 1 keer in de week worden getraind. Zowel het volume als intensiteit ligt dan vrij hoog, waardoor het lichaam (spiergroep) logischer wijs meer rust nodig heeft… Ondanks de wetenschap, blijft het trial and error.

    Nog even bij te vermelden, is dat “pro’s” vaak progressief trainen. In de sportschool noemt men dit “progressive overload”. De intensiteit wordt elke training licht verhoogt (de intensiteit wordt verhoogt: Door zwaarder gewicht, meer volume en/of minder rust tussen de sets, etc.. ). Een Voorbeeld: training 1: bankdrukken 80kg 3×10, training 2: bankdrukken 82.5kg 3×10, training 3 bankdrukken 85kg 3×10.

    Persoonlijk train ik mijn spieren 3 x in de week… Het sluit goed aan bij het artikel, vind je niet? ;) Mijn schema betreft een fullbody, dus elke training alle spieren. Ook maak ik gebruik van ‘progressive overload’. Ik ben fan van HST-training. Kijk er eens naar!

  2. Bo schreef:

    Hallo,

    Aller eerst wil ik even melden wat een mooie betrouwbare website met goed wetenschappelijk onderbouwde artikelen. Ik fitness al iets meer dan een jaar maar wat ik net helemaal begrijp, ook als ik als elders informatie zoek, is dat er wordt gesuggereerd dat super compensatie tot max na ongeveer 84 uur( 3,5 dag) optreed wat ongeveer daarna in involutie overgaat. Mijn vraag is waarom veel split schema’s een spiergroep maar 1 keer in de 7 dagen aanspreken? als ik het artikel goed begrijp verkeert het lichaam na die tijd weer in homeostase en zal de supercompensatie hetzelfde zijn, dus geen vooruitgang.
    bij voorbaat dank!

    Bo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.