Handleiding 7 Punts Huidplooimeting + Online Calculator

12 reacties

  1. Paris schreef:

    Beste Iedereen,
    Weet iemand waar ik een goede huidplooimeter (met een goede gebruiksaanwijzing) kan kopen?

    En weten jullie waar ik een goede meetlint kan kopen?

    Alvast bedankt! Gr

  2. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Katy, bedankt voor je bericht. Het blijft een veel voorkomende over welk methodiek het beste is. Eerlijk gezegd heb ik me daar in het verleden ook druk om gemaakt. Elke meting geeft een ietwat andere uitkomst en de een kan inderdaad nauwkeuriger zijn. Welk methode er wordt gebruikt kan uitmaken, maar een goedkope analoge weegschaal + een huidplooimeter is meer dan voldoende.

    Geen van de verschillende methodes is met elkaar geijkt, blijf de methode waar voor je hebt gekozen. Het gaat om de metingen, berekeningen om zodoende ontwikkelingen en progressie bij te houden. Een eerste meeting(en) dient vooral als referentie punt. Aan de hand van die informatie stelt men een persoonlijk voedingsschema op. De berekeningen en die daarop volgen, moeten doormiddel van de zelfde methode zijn gemeten.

    Het gaat om progressie. Of je met de een nu van 16% naar 15% gaat en met de ander van 15% naar 14%, maakt niets uit. De angst ligt vaak bij de gedachte om de juiste hoeveelheid kilocalorieën te bereken. Niet doen, want de eerste berekening over hoeveel kilocalorieën je voedingsschema mag bevatten blijft hoe dan ook een indicatie. En dat geldt voor elke methode.

    Stel gerust nog een vraag. Geen probleem. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

  3. Katy schreef:

    Ik heb net in een fitnesswinkel mijn vetpercentage laten meten met een huidplooimeter (door een zeer ervaren iemand), we hebben zowel de 7 als 4 puntsmeting gedaan, maar daar zit een enorm verschil in! Met de 7 puntsmeting 14,77% en met de 4puntsmeting 23%. Is hier een verklaring voor?
    Hij had wel gezegd dat het vetpercentage meestal lager uitvalt als je de 7ipv 4 puntsmeting doet en dus de benen meeneemt, maar dit vind ik wel een erg extreem verschil…..
    En welk percentage is nu correct dan of ‘waar’? Of moet ik dan het gemiddelde hiervan nemen ofzo (dus 18,9%). Of train ik dan zo ongelijkmatig/ben ik raar gebouwd dat mijn bovenlijf gewoon zoveel vetter is dan mijn onderlijf? (Verder ben ik 32 jaar, 170 cm en weeg ik 59,5)
    Ik ben benieuwd naar uw reactie!

  4. Peter schreef:

    Zijn er cursussen om dit te gaan leren?
    Heb zelf een heath winkel

  5. Fitnessjunk schreef:

    @Joris & Jahnaag, willen jullie nog eens goed naar de 7 punts huidplooimeting Formule kijken? Vriendelijke groet

  6. Harrybr schreef:

    Mooi, de vetlaag onder de huid. Doch, bij verre is de gevaarlijkste opslag van vet niet dat witte spul onder de huid, doch dat gelige in de buikholte, rondom de organen. Hoe wilt u dat meten, want.. ook de organen kunnen nogal in grootte variëren, m.n. de lever. En enkel de buikomvang meten berust helemaal op bedrog, want worden de inhoud van maag en darmen ook meegerekend. ( commentaar van een arts na een ultra-sound meting van de buik voor een rugoperatie, waarbij ik zo graag ook gelijk wat van dat “witte vlees” verwijderd wilde hebben. Commentaar chirurg: we zijn juist heel erg blij met dat dunne speklaagje. Doch.. dat binnenbuik vet… DAT is het probleem !)
    Hoe bepaal ik dus die hoeveelheid vet ?

  7. jahnaag schreef:

    Hallo,

    ik had een vraag
    ik heb alles precies het zelfde geschreven om mijn Lichaamsdensiteit en Vetpercentage te bepalen, maar ik krijg een hele andere uitkomst.

    laten we zeggen de som totaal van de huidplooi meting is 70mm
    en het leeftijd is 24
    dan is het formule is toch
    1,112-(0,00043499*70)+(0,0000055*(70²))-(0,00028826*24) = 1,11541894
    en daarna (495L/1,11541894)-450 = -6,2205533285995663656204367481872

    wat doe ik verkeerd :(

    ik denk zelf dat deze stukje niet klop (0,0000055*(70²))

  8. rick dekker schreef:

    Mooie calculator!
    Ik vraag me alleen altijd af hoe het kan dat je leeftijd van invloed is.
    Dan ben je jarig en gaat zo je vetpercentage gratis en voor niet omhoog.
    Als je 10 % vet heb heb je toch 10 % vet.
    Of dat nou veel of weinig is voor je leeftijd is weer een 2de maar het blijft 10% in mijn ogen.

  9. Fitnessjunk schreef:

    Beste Joris, * zie groene balk. Vr gr

  10. Joris Engelen schreef:

    Beste,

    Bedankt voor de hele informatie, geweldig interessant en leerrijk.
    Alleen zou ik de formule wat beter willen begrijpen: @ Lichaamsdensiteit Mannen (BD) = 1.112000 – 0.00043499 (A)* + 0.0000055 (A)2 – 0.00028826 (B)*

    Tussen die decimale getallen en dan A of B tussen haakjes staat niets >> wil dat dan zeggen dat dit een vermenigvuldiging is zoals in de regels van notering van de wiskunde ?? Of hoe moet ik dat intrepreteren?

    (En dat sterretje dat is dan een verwijzing naar extra uitleg waarschijnlijk ?)

    Bedankt, ik hoop een reactie te krijgen.

    Mvg, Joris Engelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.