Handleiding 7 Punts Huidplooimeting + Online Calculator

7 punts huidplooimeting

Huidplooimeting is een manier om de vetpercentage te meten. Onder de huid zit een laag vet, waarvan de hoeveelheid gemeten kan worden door huidplooidiktemeting. Aan de hand van een formule kan er met de gemeten huidplooidiktemetingen een berekening worden gemaakt. De uitkomst geeft een nauwkeurige indicatie van het totaal aan hoeveelheid vetmassa wat zich in het lichaam bevindt.

De huidplooimeting calculator

Het meten van de vetpercentage geeft een goed beeld over de lichaamstelling. Aan de hand van deze informatie kan er een goede inschatting worden gemaakt over de voedingstoestand waar men in verkeerd (met andere woorden de benodigde energiebehoefte). Het meten van de vetpercentage en vetvrije massa is essentieel om zodoende een uitgebalanceerd voedingsschema op te kunnen stellen. Dat maakt huidplooimeting per definitie een onmisbaar element in de wereld van fitness en bodybuilding.

De onderstaande calculator berekent de lichaamsvetpercentage en vetvrije massa op basis van het opgegeven gewicht, leeftijd en de dikte van de 7 huidplooienmetingen. De formule is gebaseerd op het Jackson-Pollock 7-puntsmethode. Hierover wordt later in het artikel verder op in gegaan.

7 punts huidplooimeting calculator
Pectoral / borst (mm)
Abdominal / buik (mm)
Thigh / dijbeen (mm)
Axilla / oksel (mm)
Triceps (mm)
Subscapular / schouder (mm)
Suprailiac / heup (mm)
Geslacht
Leeftijd
 
Lichaamsdensiteit =
Vetpercentage (BF%) =

Aan de hand van lichaamsgewicht en vetpercentage, kan hier de vetvrije massa worden berekent.

online voedingsschema

Classificatie huidplooimeting

De resultaten van de metingen op diverse plaatsen worden gebruikt in een formule welke de lichaamsdensiteit / lichaamsdichtheid voorspeld. Deze uitkomst kan vervolgens geconverteerd worden tot lichaamsvetpercentage. De huidplooimeting wordt gezien als een betrouwbare methode om het lichaamsvetpercentage te bepalen. Hiernaast is het een relatief goedkope, niet plaatsgebonden en uitermate geschikte methode welke toepasbaar is voor vele doeleinden. Densiteit is de concentratie van materie uitgedrukt in massa per volume-eenheid.

Wanneer het lichaamsvet is bepaald kan deze worden gecategoriseerd. Het tabel hieronder presenteert de classificatie normen van het geslacht en leeftijd. Het geeft een indicatie aan hoe het met de lichamelijke “conditie” is gesteld en welk vetpercentage benodigd is om krachtige fysieke activiteiten uit te voeren, zonder het optreden van onnodige vermoeidheid.

Classificatie vrouw & man
Classificatie Vrouwen (vet %) Mannen (vet %)
Essentieel vet 10-12% 2-4%
Atleten 14-20% 6-13%
Fitness 21-24% 14-17%
Acceptabel 25-31% 18-25%
Obesitas 32%+ 25%+

7 punts huidplooimeting

De 7 punts huidplooi meetpunten:

1. Pectoral (borst): Een diagonale plooi halverwege de schouder en tepel.
2. Abdominal (buik): Een verticale plooi circa 1,5 / 2cm. rechts van de navel.
3. Thigh (dij): Een verticale plooi aan de voorzijde van de dij, halverwege de knie en heup.
4. Axill (oksel): Een verticale plooi in het midden, recht onder de oksel ter hoogte van de tepel.
5. Triceps: Een verticale plooi aan de achterzijde van de bovenarm, halverwege de schouder en elleboog.
6. Subscapular (schouder): Een diagonale plooi op de bovenrug, onder het laagste punt van het schouderblad. Neem de plooi 45 graden (diagonaal) in het verlengde van de onderkant van het oplopende bot.
7. Suprailiac (heup): Een verticale plooi aan de bovenzijde van het darmbeen (aan heupzijde).
8. Biceps: Een verticale plooi aan de voorzijde van de arm op de biceps.
9. Kuit: Een verticale plooi aan de binnenzijde van het rechteronderbeen ter hoogte van het breedste punt van de kuitbeenspier.

De biceps en de kuit worden bij andere huidplooimetingen gebruikt. Om de volledigheid van de meetpunten te behouden, worden ze hieronder toch vermeld.

Het deskundig gebruiken van de vet caliper

Voorafgaand aan de huidplooimetingen dienen de volgende aanbevelingen in acht te worden genomen, om zo de meest accurate resultaten te behalen. Stel jezelf in staat de caliper meerdere malen uit te proberen. Neem diverse malen metingen op verschillende huidplooimeetpunten en vergelijk de uitkomsten en controleer hoe consistent deze zijn. Zorg dat je bekend bent met de juiste plaatsen waar de huidplooi gemeten dient te worden. Wanneer je meermalen over tijd meet, zorg ervoor dat de metingen worden gedaan op een gelijk tijdstip. Het beste is vroeg in de morgen. Metingen dienen niet direct na inspanning te worden gedaan. De vochtverplaatsing naar de huid zal de huidplooi vergroten. Alle metingen moeten aan de rechterzijde van het lichaam worden gedaan, direct op de huid (niet door de kleding).

Wanneer een plooi wordt gemeten is het belangrijk dat de plooi wordt weggetrokken van het onderliggende spierweefsel. Op deze wijze wordt een plooi gemeten welke bestaat uit huid en vet en niet uit spierweefsel. Deze plooi wordt aangeduid met huidplooi.

7 punts huidplooimeting

De correcte werkwijze van huidplooimetingen

Alle metingen dienen genomen te worden aan de rechterzijde van het lichaam in staande positie. Lokaliseer elk van de meetpunten. Grijp stevig een plooi tussen duim en wijsvinger. Trek de plooi weg van het spierweefsel. De Caliper dient loodrecht ten opzichte van de plooi te worden gehouden. De Caliper kan met de duim (op het geribbelde deel) worden geopend. Plaats de Caliper circa 1 cm onder de vingergreep. Sluit de Caliper langzaam om de huidplooi. Laat de duim los zodat de volledige spanning van de Caliper zich op de huidplooi begeeft. Lees de Caliper af, neem hierbij de dichtstbijzijnde ½ mm. Wacht met aflezen echter wel 1 a 2 seconden nadat je de duim hebt losgelaten van de Caliper. Heropen de Caliper en verwijder deze van de huidplooi. Elk punt dient driemaal te worden gemeten. Hierbij dien je de Caliper wel van de huidplooi af te halen en de meting in zijn geheel opnieuw uit te voeren. Het gemiddelde van de twee meest overeenkomende metingen wordt als resultaat van de meting gebruikt.

Schatten van lichaamsvetpercentage van volwassenen

Er zijn vele formules ontwikkeld welke op basis van huidplooimetingen het lichaamsvetpercentage bepalen. Deze formules zijn echter veelal populatie specifiek. Ze zijn ontwikkeld voor homogene groepen (gelijke leeftijd, geslacht of vetpercentage). Het gebruik van deze formules beperkt zich zodoende tot deze specifieke groepen. Om niet per geval te bepalen welke formule geschikt is, zijn er algemene formules opgesteld welke ongeacht leeftijd, geslacht en vetpercentage toepasbaar zijn.

bodycomposition

Wat is jouw mening over de 7 punts huidplooimeting? Heb je op of aanmerkingen, opbouwende feedback en/of tips? Laat het me weten in een reactie hieronder. Alvast bedankt!

Referenties:

  • Jackson, A.S. & Pollock, M.L. (1978) Generalized equations for predicting body density of men. British J of Nutrition, 40: p497-504.
  • Jackson, et al. (1980) Generalized equations for predicting body density of women. Medicine and Science in Sports and Exercise, 12:p175-182.
  • Siri, W. E. (1961). Body composition from fluid space and density. In J. Brozek & A.
  • Bailey, C. (1994). Smart Exercise, Burning Fat, Getting Fit. Houghton Mifflin, New York,
    New York.
  • Durnin, J.V.G.A. and Rahaman, M.M. (1967). The assessment of the amount of fat in the
    human body from measurements of skinfold thickness. British Journal of Nutrition 21: 681-
    89.
  • Durnin, J.V.G.A. and Wormersley, J. (1974). Body fat assessed from total body density and its estimation from skinfold thickness: Measurements on 481 men and women aged 16 to 72
    years. British Journal of Nutrition 32: 77-92.
  • Hoeger, W.K. And Hoeger, S. 1999. Principles and Labs for Physical Fitness and Wellness.
    Morton Publishing Company, Englewood, Colorado)
  • Jackson, A.S. and Baumgartner, T.A. (1991). Measurement for evaluation in Physical
    Education and Exercise Science. Wm. C. Brown, Dubuque, Iowa.
  • Jackson, A.S. and Pollock M.L. (1985). Practical assessment of body composition. The
    Physician and Sports Medicine 13: 76-90.
  • Lohman T.G. and Pollock, M.L. (1981). Which caliper? How much training. Journal of
    Physical Education and Recreation 52: 27-29.
  • National Children’s Youth Fitness Today (NCYFS) (1985). Summary of findings from
    National Children and Youth Fitness Study. Washington D.C.: Department of Health and
    Human Services.
  • Siri, W.E. (1961). Body composition from fluid space and density. In J. Brozck and Hanschel
    (Ed.), Techniques for measuring body composition. Washington D.C.; National Academy of
    Science.
  • Vlasak I.M. and Hartung G.H. (1980). Analysis of FAT-O-METER Skinfold Caliper for Body
    Composition Field Testing. Methodist Hospital, Houston, Texas.

Verberg

10 reacties

  1. Paris schreef:

    Beste Iedereen,
    Weet iemand waar ik een goede huidplooimeter (met een goede gebruiksaanwijzing) kan kopen?

    En weten jullie waar ik een goede meetlint kan kopen?

    Alvast bedankt! Gr

  2. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Katy, bedankt voor je bericht. De eeuwige drama en onzekerheid over welk methodiek het beste is (en de verschillende uitkomsten). Vroeger hebben ik en velen anderen zich daar “druk” over gemaakt en dat zal vast zo blijven. Elke meting, methode en de “wetenschap” daarachter geeft een ietwat andere uitkomst. Welk methode er wordt gebruikt maakt niet veel uit (een huidplooimeter van 5 euro is prima). Wat erg belangrijk is —> wees consequent!

    Geen van de verschillende methodes is met elkaar geijkt, blijf de meting waarvoor je hebt gekozen. Het gaat om de metingen, berekeningen om zodoende ontwikkelingen en progressie bij te houden. Een eerste meeting dient vooral als ->referentie punt <-. Aan de hand van die informatie stelt men een persoonlijk voedingsschema op. De berekeningen en die daarop volgen, moeten doormiddel van de zelfde methode zijn gemeten. Het gaat om progressie. Of je met de een nu van 16 naar 15 procent gaat en met de ander van 15 naar 14, maakt niets uit. De angst ligt vaak bij de gedachte om de juiste hoeveelheid kilocalorieën te bereken. Niet doen, want de eerste berekening over hoeveel kilocalorieën je voedingsschema mag bevatten blijft hoe dan ook een indicatie. En dat geldt voor elke methode! Stel gerust nog een vraag. Geen probleem. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

  3. Katy schreef:

    Ik heb net in een fitnesswinkel mijn vetpercentage laten meten met een huidplooimeter (door een zeer ervaren iemand), we hebben zowel de 7 als 4 puntsmeting gedaan, maar daar zit een enorm verschil in! Met de 7 puntsmeting 14,77% en met de 4puntsmeting 23%. Is hier een verklaring voor?
    Hij had wel gezegd dat het vetpercentage meestal lager uitvalt als je de 7ipv 4 puntsmeting doet en dus de benen meeneemt, maar dit vind ik wel een erg extreem verschil…..
    En welk percentage is nu correct dan of ‘waar’? Of moet ik dan het gemiddelde hiervan nemen ofzo (dus 18,9%). Of train ik dan zo ongelijkmatig/ben ik raar gebouwd dat mijn bovenlijf gewoon zoveel vetter is dan mijn onderlijf? (Verder ben ik 32 jaar, 170 cm en weeg ik 59,5)
    Ik ben benieuwd naar uw reactie!

  4. Peter schreef:

    Zijn er cursussen om dit te gaan leren?
    Heb zelf een heath winkel

  5. Fitnessjunk schreef:

    @Joris & Jahnaag, willen jullie nog eens goed naar de 7 punts huidplooimeting Formule kijken? Vriendelijke groet

  6. Harrybr schreef:

    Mooi, de vetlaag onder de huid. Doch, bij verre is de gevaarlijkste opslag van vet niet dat witte spul onder de huid, doch dat gelige in de buikholte, rondom de organen. Hoe wilt u dat meten, want.. ook de organen kunnen nogal in grootte variëren, m.n. de lever. En enkel de buikomvang meten berust helemaal op bedrog, want worden de inhoud van maag en darmen ook meegerekend. ( commentaar van een arts na een ultra-sound meting van de buik voor een rugoperatie, waarbij ik zo graag ook gelijk wat van dat “witte vlees” verwijderd wilde hebben. Commentaar chirurg: we zijn juist heel erg blij met dat dunne speklaagje. Doch.. dat binnenbuik vet… DAT is het probleem !)
    Hoe bepaal ik dus die hoeveelheid vet ?

  7. jahnaag schreef:

    Hallo,

    ik had een vraag
    ik heb alles precies het zelfde geschreven om mijn Lichaamsdensiteit en Vetpercentage te bepalen, maar ik krijg een hele andere uitkomst.

    laten we zeggen de som totaal van de huidplooi meting is 70mm
    en het leeftijd is 24
    dan is het formule is toch
    1,112-(0,00043499*70)+(0,0000055*(70²))-(0,00028826*24) = 1,11541894
    en daarna (495L/1,11541894)-450 = -6,2205533285995663656204367481872

    wat doe ik verkeerd :(

    ik denk zelf dat deze stukje niet klop (0,0000055*(70²))

  8. rick dekker schreef:

    Mooie calculator!
    Ik vraag me alleen altijd af hoe het kan dat je leeftijd van invloed is.
    Dan ben je jarig en gaat zo je vetpercentage gratis en voor niet omhoog.
    Als je 10 % vet heb heb je toch 10 % vet.
    Of dat nou veel of weinig is voor je leeftijd is weer een 2de maar het blijft 10% in mijn ogen.

  9. Fitnessjunk schreef:

    Beste Joris, * zie groene balk. Vr gr

  10. Joris Engelen schreef:

    Beste,

    Bedankt voor de hele informatie, geweldig interessant en leerrijk.
    Alleen zou ik de formule wat beter willen begrijpen: @ Lichaamsdensiteit Mannen (BD) = 1.112000 – 0.00043499 (A)* + 0.0000055 (A)2 – 0.00028826 (B)*

    Tussen die decimale getallen en dan A of B tussen haakjes staat niets >> wil dat dan zeggen dat dit een vermenigvuldiging is zoals in de regels van notering van de wiskunde ?? Of hoe moet ik dat intrepreteren?

    (En dat sterretje dat is dan een verwijzing naar extra uitleg waarschijnlijk ?)

    Bedankt, ik hoop een reactie te krijgen.

    Mvg, Joris Engelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.