De Vetverdeling Van Vetweefsel Bij Een Vrouw

vetverdeling vrouwen

Een van de belangrijkste morfologische verschillen tussen de man en de vrouw is het bij de laatste in veel grotere maten aanwezige vetweefsel, dat haar spiercontouren verzacht, bot-uitsteeksels min of meer doet verdwijnen en zorgt voor de karakteristieke rondingen van haar lichaam.

Bij de normale vrouw bestaat gemiddeld tussen de 18-25% van haar lichaamsgewicht uit vet, terwijl dit bij de man over het algemeen maar 10-15%. Dit verschil vloeit voort uit het feit dat een vrouw op een bepaald tijdstip in haar leven in staat moet zijn om vanuit haar eigen reserves een foetus, en daarna een zuigeling, te voeden. Ze moet dus energie opslaan in de vorm van vet voor toekomstige zwangerschappen, met name voor de laatste zes maanden hiervan.


Een laag vetpercentage, zorgt voor mooi proportioneel aangezicht

De verdeling van het vet over het vrouwenlichaam afhankelijk van het klimaat

Om diverse redenen hangt de verdeling van het vet over het vrouwenlichaam samen met het klimaat. Zo bevindt zich bij vrouwen in de meeste warme landen het vet over het algemeen op de dijen (zwarte Afrikaanse vrouwen), op de heupen (bij vrouwen uit het Middellandse-Zeegebied) en om de navel (bij bepaalde Aziatische vrouwen). Deze verdeling voorkomt dat de vrouw omhuld wordt door een warme mantel van vetweefsel, die niet erg efficiënt zou zijn voor de warmtehuishouding bij grote hitte. In koudere landen daarentegen is de verdeling van het vetweefsel gelijkmatiger, wat zorgt voor een betere bescherming tijdens strenge winters.

Hoe de verdeling ook is, de belangrijkste functie ervan is de overleving van de soort, omdat het vet zorgt dat de vrouw en haar kind in tijden van voedselschaarste kunnen overleven. Het belangrijkste te vermelden dat elk gezond individu een bepaalde vetreserve nodig heeft voor het goed functioneren van zijn organisme.

Wat is vetweefsel

Vetweefsel is een type verbindingsweefsel dat opgeslagen cellulair vet bevat. Dit vet bevindt zich in de vetcellen (ook wel adipocyten genoemd). Zijn hoofdrol is energie in de vorm van vet op te slaan, hoewel het ook beschermt en het lichaam isoleert. Het heeft een belangrijke endocriene functie in het produceren van onlangs-ontdekte hormonen zoals leptine, resistine en TNF-α.

Bij mannen bestaat ongeveer 10-15% van het lichaamsgewicht uit vetweefsel en bij vrouwen 18-25% van het lichaamsgewicht. Athleten (en bodybuilders) zitten ruim onder het gemiddelde vetpercentage. Vetweefsel is in twee soorten te verdelen, namelijk: Wit vetweefsel. Hoofdzakelijk gelegen onder de huid, maar ook wordt het rond interne organen gevonden. In de huid accumuleert het op het diepste niveau, de onderhuidse laag, die zorgt voor isolatie van hitte en koude. Rond organen verstrekt het beschermende opvulling. Het functioneert ook als reserve van voedingsmiddelen.

Bruin vetweefsel. Bruin vetweefsel komt voornamelijk voor bij pasgeboren kinderen. Bij volwassenen is bruin vetweefsel vaak gemengd met wit vetweefsel. Een bruine vetweefselcel bevat vele kleine vetdruppels. Hiernaast bevat het meer speciale cel onderdelen die energie opwekken (mitochondriën) dan wit vetweefsel en is het beter doorbloed.

De risico’s van een te laag vetpercentage bij vrouwen

Een obsessieve angst voor zwaarlijvigheid of het streven naar een (abnormaal, kuch…) esthetisch ideaal beeld mag nooit reden zijn om de vetlaag totaal te laten verdwijnen. Een volledig afwezigheid van vetreserves kan tot ernstige hormonale problemen leiden, die het stoppen van menstruatie (Amenorroe) en de eisprong met zich meebrengen. De tijdelijke onvruchtbaarheid die daar het resultaat van is, heeft trouwens haar nut. Hierdoor wordt namelijk voorkomen dat de vrouw een kind ter wereld brengt dat zij alleen zou kunnen voeden met haar organische reserves, waardoor ze haar eigen overleven op het spel zou zetten.

Waar het meeste vetweefsel zich bevindt

De vetreserves concentreren zich in bepaalde delen van het lichaam en bevinden zich nauwelijks in de buigzones van de gewrichten, om bewegingen niet te hinderen. De vetverdeling is bij de man vaak hetzelfde, alleen zijn sommige vetlagen (gebieden, zoals de billen) bij de vrouw omvangrijker.

De bilronding: De vorm van de billen wordt beïnvloed door stevige weefselbanden die de diepere huidlagen van de … met het zitbeen verbinden. Het voornaamste gevolg hiervan is dat het vet in een soort buidel wordt vastgehouden, waardoor het niet omlaag kan zakken naar de dijbeen en waardoor het volume van de billen tezelfdertijd wordt vergroot. Met het vorderen van de leeftijd verdwijnt bij sommige mensen het vet, waardoor de buidel leeg wordt en de onderzijde van de billen verslapt. Alleen door een goede training van de billen en de bijhorende spieropbouw kan dit verdwijnen van het vetweefsel en het verslappen van de billen worden gecompenseerd.

1. Vetweefsel op de billen
De billen kunnen bij de vrouwen een opmerkelijke omvang aannemen, wat bijna uitsluitend het gevolg is van vetophoping, die aan de onderzijde ophoudt waar de benen beginnen. Dit vet speelt niet alleen een rol als energiereserve, maar beschermt ook de anus en maakt het zitten comfortabeler, doordat contact vermeden wordt tussen de botten (zitbeen) en de ondergrond.

2. Vetweefsel op de onderrug
De tweede belangrijke vetophoping bevindt zich op de onderrug, waardoor de billen in opwaartse richting tot aan de taille door lijken te lopen.

3. Vetweefsel onder het draaigewricht (de “rijbroek”)

Vooral bij vrouwen uit het Middellandse-Zeegebied kan hier veel vet opgehoopt zijn. Het vet zit boven aan de buitenzijde van de dijen, net onder de plaats van het draaigewricht. Het loopt naar voren toe over in het vetweefsel aan de voorzijde van het dijbeen, aan de achterzijde in het vet op de billen. Als er een overvloed aan vet op deze plaats te vinden is, zijn er op het huidoppervlak vaak min of meer diepe putjes: sinaasappelhuid genaamd. Deze worden veroorzaakt door onrekbare vezelstrengen die, als minuscule kabels, de diepere huidlagen verbinden met de peesvliezen en de vliezen om de spieren. Het vetweefsel puilt tussen de strengen uit, op een manier de vergelijkbaar is met gewatteerde stoffen.

4. Vetweefsel aan de binnenzijde van de dijen
Hier bevindt zich bij de vrouw relatief veel vetweefsel. De plaatsing ervan speelt een belangrijke esthetische rol, aangezien de ruimte tussen de dijen ermee opgevuld wordt, die bij de vrouwen vaak duidelijker aanwezig is bij de mannen.

5. Vetweefsel rondom de navel
Ook bij de magere vrouw bevindt zich hier vetweefsel, net als onder het draaigewricht.

6. Vetweefsel op de schaamheuvel
Deze vetophoping in de vorm van een driehoek wordt ook venusheuvel genoemd. Ze beschermt de scssg tegen stoten.

7. Vetweefsel op de knieën
Bij de vrouw bevindt zich in de knieën vaak een behoorlijke hoeveelheid vet.

8. Vetweefsel op de de binnen- en achterzijde van de armen
De aanwezigheid van vetweefsel op deze plaats is typisch voor het vrouwenlichaam. Het vetweefsel beschermt de zenuwen en de aan de huidoppervlakte lopende aderen van de bovenarm.

9. Vetweefsel op de borsten
De borsten bestaan uit vetweefsel dat de melkklieren omhult. Het geheel wordt bijeengebonden door bindweefsel, dat rust op de grote borstspier. Ook mannen hebben overigens in aanleg melkklieren en bijhorend vetweefsel.


…. / …

cellulitis ook wel genaamd sinaasappelhuid

De belangrijkste functie van vetcellen is het opslaan van energiereserves. De cellen verzamelen energie in de vorm van vet en staan dit indien nodig weer af aan het organisme. De vetcellen vormen kleine opeenhopingen van vetbolletjes, waartussen zich vezelig bindweefsel bevindt. Deze vetverdikkingen zitten in trosjes tussen de lederhuid (de dieperehuidlaag) en de spieren. Wanneer de vetcellen meer energie opslaan dan dat ze afstaan, wordt hun omvang beduidend groter en begint de vetlaag te groeien.

Bij de vrouw treft men vaak op de huid van billen en heupen talrijke min of meer diepe putjes aan, wat ‘sinaasappelhuid’wordt genoemd. Deze worden vaak veroorzaakt door onrekbare vezelstrengen die, als minuscule kabels, de diepere huislagen verbinden met de peesvliezen en de vliezen om de spieren. Het vetweefsel puilt tussen de strengen uit op een manier die aan het principe van gewatteerde stoffen doet denken.

Dit bijzondere kenmerk heeft een belangrijke effect bij de vrouw. Wanneer het organisme minder calorieën verbruikt dan het opneemt, worden de vetreserves groter; tussen de bolletjes onderhuids ‘cellulitisvet’ bevindt zich vezelig bindweefsel. Het vet wordt dus samengedrukt, wat tegelijkertijd de lymf- en bloedvaten samendrukt die door het weefsel lopen en hierdoor wordt de stofwisseling vertraagd. Het bloed dringt slecht door in de ingeklemde vetbolletjes om de opgeslagen vetzuren af te voeren. Het is dus begrijpelijk dat deze vetafzetting moeilijk bereikbaar zijn voor het organisme en dat deze zelfs door een intensieve training niet altijd helemaal verdwijnen. Het is dus uitzonderlijk om vrouwen te zien die een streng dieet volgen, daarmee een goed deel van hun borstomvang kwijtraken, maar forse heupen blijven houden.

Myth busted: Plaatselijk vet verbranden is niet mogelijk. Met een bepaalde oefening een specifiek deel van het lichaam trainen, worden specifieke spieren getraind, daarmee wordt er geen plaatselijk vet verbrand.

Hormonen spelen ook een rol in het verschijnen en erger worden van cellulitis. Bij de vrouw bevorderen de hormonale schommelingen, en in het bijzonder de toename van het oestrogeen gedurende de menstruele cyclus of de zwangerschap, het onderhuids vasthouden van water. Deze waterretentie, in samenhang met vetafzetting, drukt lymf- en bloedvaten samen, wat de circulatie verlangzaamt en het nog moeilijker maakt voor het organisme om de onderhuidse energiereserves te verbruiken
Dit beschermingssysteem voor een zo efficiënt mogelijk vetbeheer bij de vrouw is waarschijnlijk in de loop der evolutie ontstaan om in geval van voedselschaarste de vetreserves op peil te houden en te gebruiken in de laatste zes maanden van de zwangerschap en zoogperiode.


…. / …

Plaatselijk vetverbranden rondom probleem zones

Zoals eerder benoemd, is het plaatselijk verbranden van vet onmogelijk. Subcutaan vet is vet dat zich net onder de huid bevindt. Maar liefst 80% van het lichaamsvet bestaat uit subcutaan vet. Daarnaast heb je visceraal vet. Dit is vet dat zich dieper in het lichaam bevindt, onder meer rond de organen. Slechts 20% van het lichaamsvet bestaat uit visceraal vet.

De verdeling van het vet over het vrouwenlichaam, de “probleem zones”, zijn vetophopingen wat merendeel bestaat uit subcutaan vet die het minst makkelijk verdwijnt. Het nadeel van subcutane vetstapelingen is dat ze grotendeels vermengd zijn met bindweefsel. Door bindweefsel lopen weinig aderen en vaten, bloed zorgt ervoor dat vetcellen die een vetstapeling verlaten kunnen worden worden afgevoerd. Slechte doorbloeding bij probleem zones, zorgt er voor dat de vetophopingen als laatst verdwijnen.

Lichaamsbeweging grotendeels bestaande uit krachttraining is een effectief middel om vet te verbranden. Het zorgt voor een goede doorbloeding en door spieren te ontwikkelen wordt het lichaam strakker en steviger. Probleem zones, of de mooie rondingen en vormen die een gezonde vrouw kenmerkt… Krachttraining in combinatie met een uitgebalanceerd voedingsschema, waardoor een calorische deficiëntie ontstaat ofwel een energietekort, waardoor vet zal verbranden en zoveel mogelijk spiermassa zal behouden. En dieet zorgt ervoor dat je vetverbrand, maar pas bij een laag vetpercentage zal subcutaan vet ook verdwijnen.

Referenties:

  • Frédéric Delavier, In vorm, Krachttraining voor vrouwen
  • nl.wikipedia.org/wiki/Vetweefsel
  • salusi.nl/plaatselijk-afslanken

Verberg

10 reacties

  1. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Petra, in veel gevallen ligt het aan de voeding. Uiteindelijk zorgt een goede combinatie van krachttraining en voeding de “doorslag”. Heb je een voedingsschema?

  2. Petra schreef:

    Ik train nu twee jaar en ik moet echt over een hobbel heen. Ik train mijn bovenlijf net zo zwaar als mijn benen, maar van boven ben ik zichtbaar gespierd en het onderstel blijft daar bij achter. Ik hoop maar dat je gelijk hebt en de laatste vetten met nog een half jaar doorzetten er net zo sportief uitziet als de bovenkant. Fijn artikel, thanks.

  3. Jasmijn schreef:

    Hoi Fitnessjunk,

    Zijn er bepaalde oefeningen waar je vooral de 3. Vetweefsel onder het draaigewricht (de “rijbroek”) traint? Zo ja welke zijn dat dan?

  4. Fitnessjunk schreef:

    O sorry, je had het over voeding. Vrouwen kunnen dezelfde verhoudingen aanhouden, alhoewel er wordt gesuggereerd dat vrouwen over het algemeen lager in koolhydraten ratio moeten gaan zitten. Mijn “ervaringen” in de praktijk, lijkt dit te bevestigen. Let wel, vrouwen hebben overwegend minder een totaal aan kilocalorieën nodig. Groetjes en nog bedankt voor de complimenten!

  5. Fitnessjunk schreef:

    Hallo Topperke, vrouwen behoeven geen speciaal fitness schema! Lees het volgende artikel, krachttraining (programma) specifiek voor vrouwen.

  6. Topperke schreef:

    Hey, leuke site!staan veel nuttige tips op !
    Ik heb meerdere stukken gelezen ..heb je ook schema’s voor voeding specifiek voor dames die kracht sport beoefenen?
    Ik ben erg zoekende naar de juiste verhouding

    Thanks!

  7. Fitnessjunk schreef:

    Hallo Roos, moeilijk te zeggen. Als je echt wilt weten of de samenstelling van je lichaam veranderd, zul je regelmatig moeten wegen en meten, om zodoende je vetpercentage/vetvrije massa te kunnen berekenen. Groeten

  8. Roos schreef:

    Nog even inhakend hierop; ik train niet overdreven vaak en zwaar (50 kg terwijl ik zelf 46 kg weeg). Ik heb dit eerder gedaan, toen werden mijn benen zeer slank. Nu heb ik het idee dat mijn verpercentage daalt (te zien aan mijn buik). Maar de binnenkant van mijn benen toch breder zijn geworden. Is dit dan toch spiermassa? En hoe kan een vrouw wel haar benen trainen zonder al te veel spiermassa te ontwikkelen?

  9. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Maria, die fitness vrouwen waarvan de benen strak zijn en de billen mooi gevormd, die squaten, vaak en zwaar. Dat is hun geheim :) De benen ogen wat “lomp” als er ook een laag vet overheen zit. Groetjes

  10. Maria schreef:

    Even een vraagje: Ik heb het idee dat Door het trainen van benen met zware gewichten je massieve benen krijgt, je weet wel van die voetbalbenen, bij mannen misschien mooi maar bij ons vrouwen juist niet, hoe kan je je benen zo trainen dat ze wel strak worden maar niet opgepompt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.