Reduceert De Borstgrootte Van Een Vrouw Door Krachttraining?

krachttraining vrouwen borstgrootte

Een van de meest voorkomende mythe over krachttraining en vrouwen, is dat krachttraining de borstgrootte van de vrouw reduceert waardoor de borsten er vlak en mannelijk uit gaan zien. Deze misvatting belet veel vrouwen om aan krachttraining te beginnen of laten borstspier oefeningen uit het fitness programma. Jammer, want juist krachttraining is een goed middel om een mooi fysiek te ontwikkelen, tevens zorgen goed ontwikkelde borstspieren voor “volume”. Dus..


Het is voor een vrouw van essentieel belang, om ook de M. Pectoralis te trainen, om spier disbalans te voorkomen

Hoe krachttraining de borsten doen lijken te vergroten

Krachttraining is zonder enige twijfel de meest effectieve manier om het lichaam te “tunen” en het ontwikkelen naar een strak lichaam. Maar hoe zit het met de borsten? Als een vrouw niet van plan is zichzelf te gaan uithongeren of gebruik van anabolen steroïden, durft de “wetenschap” te zeggen dat vrouwen geen zorg betreft dat de borsten kleiner worden van krachttraining.

Als (Bodybuilding) krachttraining met voldoende intensiteit, proper rust en voeding wordt uitgevoerd, zal dit leiden tot toename van spiermassa. En dat geldt voor elk deel spier van het lichaam dat wordt getraind, zo ook de musculus pectoralis major (de grote borstspier). De manier waarop dit proces werkt, genaamd spierhypertrofie, is dat elk spiervezel meer volume krijgt. Een vrouw hoeft zich geen zorgen te maken om er te gespierd uit te gaan zien, want ze krijgt simpelweg niet de hormonale ondersteuning, zoals dat bij mannen met tien maal meer testosteron.

De vezels van de borstpieren zijn bestanddelen van de skeletspieren, het overige borstweefsel bestaat uit geslacht bepaald vetweefsel, ligamenten, bindweefsel en borstklieren. Er zitten verder geen skeletspier vezels in de borsten die direct boven op de M. pectoralis liggen. Krachttraining heeft daarom geen enkel direct effect op de borsten.

Als gevolg van krachttraining kan borstweefsel niet worden getroffen door spierhypertrofie en zal het weefsel niet afnemen of toenemen in volume. De musculus pectoralis, oftewel de borstspier wordt wel degelijk beïnvloed door krachttraining. De spier kan in volume toenemen en wordt “strakker”, waardoor het de borstweefsel op een natuurlijke manier in zijn totale omvang licht zal doen op “liften”. Het kan lijken dat de borsten groter ogen, naarmate ze meer gaan opkomen, maar daar zullen vrouwen vast geen problemen mee hebben. De werkelijke grootte en samenstelling van de borsten zal echter niet gaan veranderen.

Een 21 daagse durende studie uitgevoerd aan de Universiteit van Arizona bevestigde dit fenomeen. Er werd gebruikt gemaakt van een borstspier apparaat, waarmee vrouwen concentrische en excentrische contracties mee moesten uitvoeren. Na een uitgebreide wetenschappelijke meting, zagen de onderzoekers geen veranderingen in grootte, vorm en volume aan de deelnemende borsten.


Legend: 1. Chest wall 2. Pectoralis muscles 3. Lobules 4. Nipple 5. Areola 6. Duct 7. Fatty tissue 8. Skin

Wanneer borsten wel kleiner worden door fitness, krachttraining of bodybuilding

Als eerst valt te melden dat vrouwelijke bodybuilders die staan in tijdschriften of internet met een zekere mate van spierontwikkeling, gebruiken grote hoeveelheden anabolen steroïden. En de extreem lage vetpercentage die ze hebben verkregen, is op geen enkele manier anders mogelijk dan zonder farmaceutische ondersteuning. Deze “sporters” representeren de gewone vrouw die aan elke vorm van gewicht-weerstand-training doen absoluut niet, ongeacht hoe lang of hard ze hebben getraind.

De grootte en vorm van de borsten van een vrouw zijn vrijwel ongevoelig voor verandering, als er aan een sport of krachttraining wordt gedaan. Een voorwaarde is wel dat het lichaam dagelijks voldoende gezonde voedingstoffen tot beschikking heeft, daarbij hoort ook een normale hydratatie.

Dat gezegd hebbende, in geval van ondervoeding (extreem beperken van calorieën inname), zoals vaak het geval is bij bodybuilders en fitness fanaten, die crash diëten en/of vrouwen met eetstoornissen (boulimie of anorexia), zullen door de aanzienlijk vermindering van lichaamsgewicht en lichaamsvet, de borsten die namelijk voornamelijk uit vet bestaan, flink gaan krimpen.

Bij vrouwelijk atleten komt het vaak voor dat de compacte spierweefsel bij de borstkast goed zichtbaar is en minder borsten, dat komt grotendeels door een zeer laag vetpercentage. Plaatselijk vet verbranden is onmogelijk, dus krachttraining (borstspier oefeningen) zorgt er niet voor dat borsten krimpen, enkel vermindering van lichaamsvetpercentage kunnen borsten in volume doen afnemen en niets anders.

Waarom borstspier oefeningen nooit mogen worden overgeslagen

Het functioneren en bewegen van het menselijk lichaam vereist een balans tussen de spierlengte en spiersterkte tussen tegengestelde spieren rond een gewricht. Een normale hoeveelheid tegenkracht tussen de agonistische spieren (buigende spieren die beweging veroorzaken) en antagonistische spieren (strekkende spieren die tegen de beweging van de agonistische spier inwerkt) is nodig om het bot in het midden van het gewricht te houden.

Spier disbalansen (muscle imbalances) ontstaan wanneer de tegengestelde spier te zwak of te stijf is. Hierdoor geeft de spier niet de juiste hoeveelheid kracht die nodig is om het gewricht stabiel te houden. De instabiliteit kan leiden tot een verkeerde houding, waarbij disfunctionele bewegingen (kunnen) leiden tot overbelasting van bepaalde spieren waardoor deze vatbaarder zijn voor blessures.

Conclusie

Krachttraining en het trainen van de borstspieren, zorgen bij vrouwen niet direct voor vermindering van het borstvolume. De gemiddelde atleet heeft in vergelijking met de algemene bevolking, een kleinere borstomvang vanwege het lage vetpercentage waarin zij verkeren. Wanneer atleten de calorieën innamen weer opschroeven en/of de intensiteit van de trainingen verminderen, zal geleidelijk het vetpercentage oplopen en zo ook het borstvolume.

Een vrouw met overwicht die een strak slank lichaam wil creëren, zal altijd ietwat borst grootte verliezen als haar vetpercentage daalt. Het is daarom sterk aan te raden om bij het willen verlagen van lichaamsvet, een goed voedingsschema uit te balanceren in combinatie met krachttraining. Het zorgt voor behoudt van spiermassa wat een positief effect heeft op de metabolisme en de al eerder vermeld, door het trainen van de m. pectoralis zullen de borsten op een natuurlijke manier doen op “liften”.

Daarbij is het onverstandig om borstspier oefeningen uit een fitness programma te laten. Uiteindelijk zorgt dat voor spier disbalans en onevenwichtigheden zorgen uiteindelijk voor een negatief effect op lichaamshouding. Naast dat het esthetisch gezien minder aantrekkelijk oogt, gezien het fysiek functioneren zeer onwenselijk is.

Referenties:

  • Load Error

verberg

2 reacties

  1. Fitnessjunk schreef:

    Hallo Sebastiaan, wat jammer voor al die vrouwen die jij hebt getraind… Maar goed, je hebt duidelijk het artikel niet goed gelezen. Probeer dingen iets anders te formuleren, want ik me voorstellen dat vrouwen het ietwat onvriendelijk over vinden komen. Groet.

  2. sebastiaandewitte@hotmail.com schreef:

    mooi verhaal maar in de praktijk is anders te zien en werkt het anders

    alle vrouwen die ik heb getraind of die bij mij op de sportschool lopen zijn tietloos geworden van fitness

    dus je kunt met theorie van links naar rechts komen

    praktijk geeft het zwart op wit

    en alle meiden zeggen dan heel naief ag dan laat ik ze toch zetten en gaan weer door met trainen

    neem 100 meiden laat die hun grote borsten trainen een lange tijd en weg zijn ze

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.