Whey eiwit & proteïne

Wei is een bijproduct dat ontstaat bij de productie van kaas uit koeienmelk. Het bevat ongeveer de helft van de melksuikers lactose (ten opzichte van koeienmelk) en daarnaast eiwitten, vitaminen, mineralen. Er ontstaat weipoeder als het water hieraan wordt onttrokken. Bovendien kan in het productieproces het gehalte aan weiproteïnen worden verhoogd. De puurste vorm, weiproteïne-isolaat, bevat meer dan 90% van het gewicht aan eiwitten. Weiproteïne-concentraat bevat 29%-89% van het gewicht aan pure eiwitten en daarnaast bevat het meer koolhydraten en soms ook (iets) meer vet. Weiproteïne bestaat uit aminozuren van hoge kwaliteit door de verhouding van de verschillende aminozuren, waarbij de essentiële en semi-essentiële aminozuren niet ontbreken.

whey eiwit
Weiproteïne-concentraat / whey protein concentrate

Weiproteïne-concentraat, ook wel bekend onder de Engelse naam whey protein concentrate (WPC), is een poedervormig eiwitconcentraat geproduceerd uit wei.Weiproteïne wordt sneller in het lichaam opgenomen dan andere eiwitconcentraten. Bovendien is het goed verkrijgbaar in geconcentreerde vorm. Daarom wordt weiproteïne veel gebruikt door bodybuilders en andere sporters om hun spieren sneller te laten herstellen na een training.

Wei wordt wel eens voorgeschreven door artsen aan mensen waarvan zij vermoeden dat ze aan een eiwitgebrek lijden, of aan zwangere vrouwen om er voor te zorgen dat de baby alle nodige aminozuren binnen krijgt. Er zijn aanwijzingen dat weiproteïne kanker helpt te voorkomen, hoewel dat nog niet wetenschappelijk bewezen is. Ook zijn er aanwijzingen dat weiproteïne het verouderingsproces tegen zou kunnen gaan.

De hoeveelheid eiwit in de droge stof wordt weergegeven in de naam (bijv. bij WPC35 zit er 35% wei-eiwit in de droge stof van de poeder). Er is veel geschreven over de poedervormige weiproteïne en de voordelen voor het sportende menselijk lichaam. Het is lastig voor een leek om tussen medisch jargon en advertentiebeloftes de waarheid over het nut van dit product te vinden. Er zijn evenveel medische studies die overmatige eiwitconsumptie afraden, als studies die het als beste bouwstof voor spieren aanwijzen.

bronnen/referenties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.