BMI (Body Mass Index)

De Body Mass Index (BMI) (andere bekende naam hiervoor is de Quetelet-Index (QI)) is een medisch verantwoorde manier om te bepalen of je lichaamsgewicht goed is in verhouding tot je lengte. De Body Mass Index, oftewel BMI (ook wel QI, Quetelet Index genoemd) is een maat voor welk gewicht bij iemands lengte past. Het is een indicatie, niet meer dan dat.


BMI index / queteletindex

De queteletindex (afgekort QI) of body-mass index (BMI)

Aangezien mensen een verschillende lichaamsbouw kunnen hebben, betekent het niet dat twee mensen met dezelfde BMI er hetzelfde uitzien. De BMI maakt geen onderscheid tussen vetmassa en spiermassa. Hierdoor kunnen gespierde sporters dus een BMI hebben die “te hoog” is, zonder dat zij een te hoog percentage lichaamsvet hebben. Het mag duidelijk zijn veel spiermassa is gezonder dan veel vetmassa. Ook iemand die vocht vasthoudt door een ziekte, heeft een hoge indexeert een hoge BMI en niet door een te veel aan vet.

De BMI een redelijk goede indicator voor eventueel overgewicht of ondergewicht, zie de tabel hieronder.

Body Mass Index. Een maat voor een gezond gewicht bij jouw lengte*
BMI Betekenis
Lager dan 18.5 Ondergewicht
18.5 – 24.9 Gezond gewicht
25.0 – 29.9 Overgewicht
30.0 en hoger Ernstig overgewicht
* Voor gewone mensen (geen bodybuilders) is de BMI een redelijk goede indicator voor eventueel overgewicht of ondergewicht.

Body Mass Index (B.M.I.) berekenen

Vanwege gezondheidsredenen wordt men aanbevolen om een BMI waarden te hebben van 20 /25. Het spreekt voor zich dat als je buiten deze waarden scoort het een doel is om de geadviseerde waarde te gaan bereiken.

Body Mass Index Caculator
Lengte:  meter
Gewicht:  kg
BMI: 

Een gezond streefgewicht berekenen

De BMI kan worden gebruikt om een streefgewicht berekenen, waarbij je weer in de gezonde regio voor jouw lengte zit. Vul in de onderstaand calculator je lengte en de gewenste BMI in. Een BMI van +/- 20 is een reëel streven. Ga echter nooit onder een BMI van 20 want dan loop je risico op ondergewicht of boven de 25 op overgewicht. Het is algemeen bekend dat pro bodybuilders tijdens wedstrijdfase ruim onder een waarden van 20 zitten. Een mooi fysiek is niet per definitie een gezond fysiek.

Streef Gewicht Calculator
Lengte:  meter
Streef-BMI:  (tussen 20 en 25)
Streefgewicht:   kg

Een gezonde Body Mass Index is niet voor iedereen hetzelfde

Bij eenzelfde BMI kan het percentage lichaamsvet erg verschillen. Dat blijkt uit onderzoek (Kok P, Seidell J C, Meinders A E). Bij mensen met een ‘ongezond’ BMI van 28 tot 30 bestond het lichaam van de een voor 15%, en de ander voor 41% uit vet. Bij personen met een ‘gezond’ BMI tussen 23 en 25 bleek het vetpercentage tussen de 11 en 35% te liggen. Bij de persoon met 35% bestaat meer dan een derde van het lichaam dus uit vet. Deze persoon loopt gezondheidsrisico’s en heeft niets aan het etiket ‘gezonde BMI’.

Een hoge BMI kan veroorzaakt worden door buikvet, maar ook vet ter hoogte van benen, billen en heupen. Buikvet geeft het grootste gezondheidsrisico. Tenslotte spelen herkomst en leeftijd een rol. Zo is bij veel Aziatische mensen al sprake van overgewicht bij een BMI lager dan 25. Bij ouderen boven de 70 jaar ligt de grens van overgewicht bij een BMI van 30 en niet bij 25. Kortom, de BMI helpt bij het schatten van de risico’s door overgewicht en niet meer dan dat.

8 reacties

  1. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Floris, sorry maar ik raak het even kwijt nu…

  2. floris schreef:

    bmi van een bodyboulder zit vaak tussen de 29 en 35 bmi,
    bmi heeft niks te maken met overgewicht, maar op de stress op je hart.
    een bodyboulder heeft vaak maar 10% vet of lager terwijl zijn bmi dus rond de 30 + is.

  3. Fitnessjunk schreef:

    Hallo Sander, alhoewel je het iets “wetenschappelijker” zou kunnen verwoorden, heb je gelijk! bodybuilders geven niets om BMI ;)

    Als je maar niet TE licht weegt volgens BMI…

  4. Sander schreef:

    Hoi,

    Ik zit op een vetpercentage van 22,4% en weeg nu 96 kilo. Ik ben 1.85 meter.
    Als ik streef naar een gezond BMI van 22, dan kom ik uit op een streefgewicht van 75 kg.
    Als ik via https://fitnessjunk.nl/droogtrainen-cutten/vetvrije-massa-berekenen/ mijn streefvetpercentage bereken (12%, ik ben 26) dan geeft hij aan dat ik 11.3 kilo aan vetmassa wil kwijtraken. Als ik zoveel mogelijk vet wegwerk, met behoud van spiermassa, dan kom ik op een gewicht van 85-84 kg. Dan heb ik een BMI van rond de 25.
    Wat kan ik beter aanhouden? Het BMI of het vetpercentage? En kan ik hieruit concluderen dat mijn BMi omhoog wordt gestuwd door ‘spieren’? (aangezien van 96 kg afvallen naar 75 zou betekenen al mijn vetmassa te verliezen)

  5. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Barrie, er is een heel artikel uitgwijd over hoe je moet droog-trainen (cutten). Daar staat precies hoe je lichaamsvetpercentage moet verlagen met behoud van spiermassa. Mocht je dan nog vragen hebben, kun je een reactie plaatsen onder het artikel. Succes! Vriendelijke groet.

  6. barrie schreef:

    beste fitnessjunk

    Als ik mijn bmi bereken kom ik uit op 25,4. mijn lengte is 183cm en mijn gewicht 85kg. mijn vet percentage is 17,4%. Train 3x in de week full-body en eet gemiddeld 155 gram eiwitten op een dag en ongeveer 100gram koolhydraten waarvan 60gram havermout. wat adviseer je mij om mijn spieren te behouden en mn vetpercentage te verlagen? ik weet niet of het uitmaakt maar mn leeftijd is 30jaar. gr

  7. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Fatih, dan is jou persoonlijk streefgewicht toch 86 kg? Bereken op 86 kilogram even je vetpercentage…

  8. Fatih schreef:

    ik heb een vraag over mijn BMI.

    ik ben op dit moment 101 kilo en ik ben 1.81 lang.
    op de calculator is mijn streefgewicht 81.

    op mijn magere tijd woog ik 86 kilo en dat is echt het minst wat ik kan zijn, dus ik kan zo niet mijn streefgewicht berekenen.

    hoe moet ik dit doen of wat is dan nu mijn streefgewicht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.