Fitness schema’s spiergroepen

Welkom op de hoofdpagina ‘Fitness Schema’s Spiergroepen’. De training programma’s die je hier vindt zijn ontworpen om een specifieke spiergroep te trainen. Het zijn niet zomaar schema’s met een paar oefeningen. De schema’s zijn gebaseerd op EMG studie’s. Het selecteren van oefeningen op basis van hun vermogen om een spiergroep te ‘isoleren’ en/of de nadruk te leggen op een deel van de spier, is niet zo eenvoudig als het lijkt. Dankzij de EMG (Elektromyografie) kunnen we nu bepalen welk kracht oefening het meest ‘effectief’ is voor een spiergroep. Een spiergroep specifiek fitnessschema dient er rekening mee te houden, dat alle delen van een spiergroep gelijkwaardig wordt aangesproken.

fitness schema rugspierenFitness schema voor de rugspieren

De rugspieren bedekken praktisch de totale rug. Ze geven de romp zijn V-vorm. Alle spiergroepen van de midden en boven rug moeten worden getraind, om een sterk en visueel indrukwekkende rug te creëren.

fitness schema borstspierenFitness schema voor de borstspieren

Esthetisch is de ontwikkeling van de borstspier gewild, ze worden beschouwd als teken van mannelijkheid. Borstspieren worden in het dagelijks leven weinig gebruikt, dus vaak onderontwikkeld en hebben beginnende krachtsporters moeite om ze te voelen werken.

fitness schema bicepsFitness schema voor de biceps

De armen en dan vooral de biceps zijn de vaandeldragers van een gespierd uiterlijk. Wie snel imponerende armen wil krijgen, moet zich realiseren dat de biceps niet alleen is, maar door twee armspieren wordt bijgestaan.

fitness schema schoudersFitness schema voor de schouders

Vanuit een visueel perspectief bepalen de schouders ons postuur. In die zin is hun ontwikkeling dus erg belangrijk. Kunstmatig zouden we de deltaspier in drie delen kunnen splitsen. De voorzijde, zijkant en achterkant van de schouder.

fitness schema tricepsFitness schema voor de triceps

Een goed gebouwde musculus triceps brachii draagt ongetwijfeld bij aan een gespierde, atletische uitstraling. Helaas is de triceps vaak onderontwikkeld. Door regelmatige training kun je echter snel enkele centimeters aan je armomvang toevoegen.

fitness schema beenspierenFitness schema voor de beenspieren

Op esthetisch vlak zijn dikke dijen veel minder gezocht dan een gespierde romp, waardoor de dijbenen vaak verwaarloosd worden. Toch moeten ze mooi gewelfd zijn, een welving die “snel” kan worden bereikt door bepaalde oefeningen uit te voeren.

fitness schema buikspierenFitness schema voor de buikspieren

Hoewel je regelmatig gebombardeerd wordt met oefeningen waarvan wordt beweerd de buikspieren te versterken en te tonen, zijn veel van deze oefeningen inadequaat en inefficiënt. Met het volgend van dit schema is het echt mogelijk een sixpack te creëren.

1 Reactie

  1. graag wil ik een training kracht schema voor 4 dagen met een minimale cardio training .
    m.v.g. peter

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.