Vetpercentage berekenen

De vetpercentage calculator op deze site, maakt gebruik van de formule van “Hodgdon en Beckett”, ontwikkeld aan het ‘Naval Health Research Center’ in 1984. Mannen slaan vet veelal op in de buikstreek (appelmodel), en vrouwen slaan het vet eerder op ter hoogte van de heupen (peermodel) waardoor het respectievelijke vetpercentage niet met dezelfde formule berekend kan worden. In de vetpercentage formule worden deze verschillen automatisch berekend.

Nauwkeurig meten van de vetpercentage

Lichaamsvet percentage kunnen op een aantal manieren worden berekend. De meest bekendste en overigens de nauwkeurigste methode om de vetmassa van je lichaam te berekenen, is de huidplooimeting. Bij een huidplooimeting wordt er op verschillende plaatsen op het lichaam met behulp van een meet-tang, de dikte van de vetlagen en de huid gemeten en vervolgens d.m.v een formule de vetpercentage bepaald.

Lichaamsvetpercentage Calculator
Leeftijd
Lengte in cm
Gewicht in kg
Middel omtrek in cm
Nek omtrek in cm
Heup omtrek (Vrouwen)
Geslacht
 
Lichaamsvet %
Aantal kilo’s vet
Vetvrije massa
Opmerking   


  • Voor een exacte meting kun je beter naar een huisarts, diëtist of fitnesscentrum gaan.
  • Een accurate meting wordt gedaan aan de hand van huidplooimeting.
  • Laat het meetlint goed aansluiten, zonder de huid samen te drukken.
  • Lengte: meet je op blote voeten
  • Gewicht: meet je zonder kleren, ‘s ochtends, net nadat je naar het toilet bent geweest en voor u iets eet of drinkt.
  • Middelomtrek (Mannen): Meet dit door de lintmeter ter hoogte van de navel horizontaal rond de taille te leggen na normale uitademing.
  • Middelomtrek (Vrouwen): Meet dit door de lintmeter horizontaal rond het smalste punt van de taille te leggen.
  • Nekomtrek: Meet dit horizontaal, net onder het strottenhoofd, met de lintmeter licht naar beneden hellend aan de voorzijde.
  • Heupomtrek (alleen vrouwen): Meet dit horizontaal, op het breedste punt van uw heupen.
  • Vetvrije massa is alles wat geen vet is: spieren, botten en water.

20 Reacties

  1. lexx says:

    Hallo, ik doe al 35 jaar fitness, volgens bmi heb ik maar 14% vet en nog zegt tekst dat ik 3.4 kilo moet afnemen (???)

  2. Miriam de Groot says:

    Hallo, ik had een vraag. Wij zijn bezig met een profielwerkstuk en ik zou graag de formule willen weten voor het uitrekenen van je vetpercentage. Op alle sites die ik heb bezocht moet je je nekomtrek etc. invoeren, maar nergens staat de daadwerkelijke formule hoe je dit uitrekent.
    Ik hoor graag iets van jullie!
    Mvg.

  3. Joe says:

    Ten eerste je hoeft niet veel te wegen om een hoge vetpetcentage te hebben. En het vetpercemtage bestaat ook uit vocht. En een calculator als dit is niet betrouwbaar. Het beste is gewoon lkkr te trainen en niet te veel bezighouden met vet. Drink veel water eet gezond en beweeg genoeg.

  4. Fitnessjunk says:

    Hoi Tamara, dat klopt. De calculator niet al te serieus nemen. In de tekst (en notie onderaan) wordt ook herhaaldelijk gezegd, dat de calculator niet nauwkeurig is. Maar, je hebt je vorig jaar september laten meten… Er kan veel veranderen in een jaar :)

  5. Glenn says:

    Klopt niks van

  6. Tamara says:

    Hoi… deze meting is absoluut niet accuraat. Ik heb vorig jaar september een inspanningstest laten doen en daarbij hebben ze met een huidplooimeter mijn vetpercentage opgemeten. Ik heb nogal veel spiermassa voor een vrouw door zware inspanningen en fitness waardoor mijn vetvrije massa op 57 kilo ligt. (ik ben 1.72 lang) volgens deze meting zou dat maar 48 kilo zijn. Dat scheelt nogal. Ook zit het vetpercentage bijna 10% hoger dan bij de huidplooimeting.
    Ik zou de calculator dus niet al te serieus nemen. :)

  7. Yvonne says:

    Hallo,
    Ja die heupmaat blijft niet staan dus is het wel correct dan? 1.71 Een mesomorf als vrouw natuurlijk en 83 kg nek 40 en taille 96 en heup 109.
    Bedankt

  8. Fitnessjunk says:

    Hoi Dikkie, voor een nauwkeurige vetmeting kun je het beste gebruik maken van huidplooimeting. Je hebt er verschillende: de 3 punts, 4 punts en 7 punts huidplooidikte meting. Op de pagina’s vind je calculators de een berekening maken van de opgegeven metingen. Hopelijk heb je er wat aan. Vriendelijke groet!

    PS: 3 en 4 staan nog geen handleiding, maar de handleiding van 7 kan ook gebruikt worden.

  9. Dikkie says:

    Hi! Ik heb gisteren mijn vet% laten meten in de sportschool. Resultaat was 32%. Ik heb er weinig verstand van maar wat ik wel wist was dat het niet zo gezond is. Nu heb ik hier ingevuld en zie ik dat het 22% ongeveer is een HEEL groot verschil. Nou lijk het me stug dat ik 32% heb want mijn gewicht is 57 kg en 165 lang en 22 jaar. nek = 31cm heupen = 95 en taille = 65cm.
    Wat moet ik in godsnaam geloven want 32% is naar mijn idee om te huilen!

  10. Fitnessjunk says:

    Hallo Jaap, dan gaat er inderdaad iets niet goed. Persoonlijk vind ik de vetmeting aan de hand van huidplooi meting het best. Simpel, makkelijk en accuraat. Nadeel is wel, dat een persoon bepaalde huidplooien moet meten waar jezelf niet bij kan. Vriendelijk groet

  11. Jaap says:

    Er gaat iets niet goed denk ik. Aan de reacties te zien een relatief oude pagina, maar toch maar even een comment:
    Uit deze berekening krijg ik overgewicht 30kg. Als ik dat aftrek van mijn huidig gewicht is dat 1,7kg meer dan de volgens deze meting vetvrije massa. Met alle respect maar dat is nog geen 2% lichaamsvet. Ik lees op de meeste websites wil je een strak figuur zit je rond de 8-12% en dan doe je het al heel erg goed.

  12. henk says:

    er staat meet tot om een 0,5 nauwkeurig? 0,5 wat? centimeters? millimeters? decimeters? dit maakt wel een groot verschil als je iets wil meten. het is misschien wel voor de hand liggen dat het geen decimeters zijn.

  13. Fitnessjunk says:

    Beste Stef, de huidplooimeting is de nauwkeurigste methode om de vetmassa van je lichaam te berekenen, dus dat klopt. Persoonlijk gebruik ik ook de 4 punts meting. Goed bezig! Groeten

  14. Stef says:

    Jammer dat deze geen accurate vvm geeft met invulling van je gegevens. Ik heb met 4 punts meting 15% bf en bij jullie 22.2% ???

  15. Fitnessjunk says:

    Hallo Irina, wat gek ?? Moet gewoon kunnen. Gebruik je een vreemd webbrowser? Groetjes

  16. Irina says:

    Help, ik kan ook ‘vrouw’ niet selecteren. Button springt automatisch op man’

  17. Fitnessjunk says:

    Hallo Tris, vreemd… Vrouw is gewoon te selecteren. Groet.

  18. Tris says:

    ik kan ‘vrouw'” niet selecteren! geeft wellicht geen juist beeld aangezien mijn heupomtrek belangrijk is ?

  19. Enzo says:

    Help! Met voedingschema,, ben insanity vandaag gestart en wil graag een bijpassend schema thnx!

  1. 26 maart 2015

    […] & vetvrije massa berekenen Wat dan wél handig is om te weten zijn bijvoorbeeld je vetpercentage is. Hierdoor kun je weten hoe de verhouding is ten opzichte van je spier/vet percentage. En dat is […]

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.