menu vet verbranden

Energie in energie uit, een evenwichtige/neutrale energiebalans resulteert in gewichtsbehoud. Bij een positieve energiebalans heb je meer energie dan dat je verbrandt, en kom je aan in gewicht. Door middel van een goed voedingsplan en krachttraining kan je spiermassa winnen bij een positieve energiebalans. Bij een neutrale energiebalans (energie inname en energie uitgave zijn gelijk) zul je je gewicht hoogstwaarschijnlijk onderhouden. Bij een negatieve energiebalans is er sprake van een calorische deficiëntie ofwel een energietekort, waardoor je lees verder

op den duur af zult vallen. Als je dat goed plant qua voeding en training, behoud je je spiermassa zoveel mogelijk en verlies je vooral vetmassa. Gewichtsverlies (afvallen) zou voor een ieder moeten betekenen, alleen het verlies van vet met behoud van zo veel mogelijk spiermassa. Mensen in de sport en fitness wereld met wat overgewicht, of mensen die verstandig een strak lichaam willen creëren, hebben dus het doel om enkel het percentage lichaamsvet te verminderen.

Naast dat spiermassa een positief effect heeft op de metabolisme, is spierweefsel veel ‘compacter’ dan vet. Vet verlies resulteert meer in een afname van ongewenst lichaamsvolume dan in vergelijking met spierverlies. Het verminderen van maar 5% lichaamsvet kan een drastisch effect hebben op lichaamsvorm. Laten we eerlijk zijn, proportioneel oogt het lichaam met weinig vet percentage in gewenste verhouding.

Behoud van spiermassa tijdens het verliezen van vet is dus een belangrijke factor, voor zowel het behalen van een ideaal gewicht, als voor het creëren van een perfect geproportioneerd lichaam. Verlies van spiermassa tijdens een dieet (‘droog trainen’) kan worden beperkt door het doen van krachttraining of kracht-georiënteerde gymnastiek en door het handhaven van een gezond dieet, met nadruk op voldoende eiwit inname.
verberg intro

cutten aka droogtrainen, hier de complete handleiding!

Het verminderen van vetmassa met behoud van zoveel mogelijk kracht en spiermassa, vereist een gebalanceerde combinatie van trainen, rust, herstel en de juiste voeding. Verder een ijzersterk doorzettingsvermogen, geduld en discipline! In het fitness bodybuilding wereldje wordt deze fase ‘cutten’, ook wel droogtrainen genoemd.

muscle failureRatio gewichtsverlies tussen vetvrije en vetmassa tijdens cutten

Mensen die voor de eerste keer gaan droogtrainen onderschatten vaak hoeveel gewicht er in totaal verloren gaat. Hoe meer ervaring, kennis en discipline een persoon heeft, des te meer behoud van spiermassa tijdens het cutten. Ondanks het hebben van motivatie en een ijzersterk discipline, bepalen de genen voor een overgroot deel het eind resultaat.

afvallen krachttrainingKrachttraining als succesvol afvalprogramma

Een combinatie van aerobe training en krachttraining, is een perfecte strategie om je metabolisme zeer positief te beïnvloeden. Krachttraining is onmisbaar in een succesvol afvalprogramma. Krachttraining helpt niet alleen om een negatieve energiebalans te creëren, het zorgt ook voor behoud van spiermassa tijdens het afvallen.

huidplooi metingHandleiding 7 punts huidplooimeting ( plus calculator ! )

Huidplooimeting kan naast het meten van de vetpercentage, als goed hulpmiddel worden ingezet voor het bijhouden van gewichtstoename of verlies en zo ook het effect van een dieet te bepalen. Het is een onmisbaar element bij fitness en bodybuilding, aangezien een professioneel voedingsschema wordt gemaakt op basis van benodigde energiebehoefte aan de hand van de vetvrije massa.