Menu cardio (vasculaire) fitness

De lichamelijke conditie bepaalt hoe fit iemand is. In enige zin bedoelt men hiermee vaak het fysieke uithoudingsvermogen van iemand, met name de mogelijkheid om intensieve inspanningen lang vol te houden. In een iets ruimere zin worden ook kracht, uithoudingsvermogen, snelheid, lenigheid (soepelheid) en coördinatie van de spieren beschouwd. Door spieren regelmatig te trainen door middel van sport of andere fysieke inspanningen wordt de conditie positief beïnvloed. De voordelen lees verder

van een goede conditie zijn legio: Men recupereert sneller na inspanningen, de kans op blessures bij sporten neemt af, heeft meer weerstand tegen ziektes, het verlaagt de kans op hart- en vaatziekten, het verhoogt stressbestendigheid. Fitness omvat die categorie van sporten die er specifiek op gericht zijn om bepaalde aspecten van de lichamelijke conditie te verbeteren.

De perfecte aanvulling bij krachttraining is cardiovasculaire oefening. Een fitness schema zonder cardio training, is eigenlijk incompleet. Een fitness programma met daarin regelmatige cardio training in verwerkt, verbetert de werking van de longen, hart en bloedvaten. Na verloop van tijd geeft het je meer uithoudingsvermogen op hart-pomp taken. Denk aan je vriend die vier hoog woont zonder lift. Van trappen lopen raak je nu nog buiten adem, maar door cardiovasculair training vlieg je straks van etage naar etage! Het vermindert risico’s aan een heel medisch handboek van gezondheidsklachten, van diabetes tot depressie.

Trainers en coaches zijn het hier in ieder geval over eens. De beste keuze die je maakt uit de velen verschillende cardio oefeningen, is om even te vergeten hoeveel calorieën er per minuut mee worden verbrandt. Denk aan iets wat je graag doet en wat eenvoudig kan integreren in je dagelijkse routine. Dit geeft je de beste kans in het handhaven van een regelmatige routine. En met regelmaat cardio is uiteindelijk veel belangrijker dan het type training dat je kiest.

Is cardio fitness eenmaal geïntrigeerd in de dagelijkse routine, ga je dan “verdiepen” op het gebied van cardio, ‘Energieverbruik en Metabolisme’. Kies een methode die bij je past en zet tijdens de training de puntjes op de i en behaal je doelen sneller dan dat je ooit voor ogen had!
verberg intro

Cardio FitnessDe basiskennis over cardio (vasculaire) training

Cardio, kort voor ‘cardiovasculaire training’, is een Areobe vorm van fitness waarbij het trainingsprogramma afgesteld wordt op de gemeten hartslag. Het doel is om door middel van training, vet te verliezen.

Cardio FitnessHet Bepalen van de hartslagzones

Het doel van cardio training, varieert van vet verlies tot het verkrijgen van een verhoogd uithoudingsvermogen. Cardio wordt in 5 trainingszones (hartslagzones) verdeeld, elk specifieke ‘zone’ een ander doel. Bereken welke hartslag ideaal is voor jouw doel.

Cardio FitnessVetverbranding door middel van cardio training

Bij inspanningen van zeer lage intensiteit wordt voornamelijk vet als energiebron gebruikt. Naarmate de inspanning intensiteit toeneemt, wordt relatief minder vet verbrand.

Cardio FitnessHet effect van de intensiteit van cardiotraining op vetverbranding en gewichtsverlies

De algemene aanname in sportscholen en fitnesscentra in Nederland is dat mensen die vet willen verbranden vooral aërobe training (cardiotraining) moeten doen op een lage intensiteit.

Cardio FitnessHigh Intensity Interval training (HIIT)

Hoge intensiteit interval training of sprint interval training is een training strategie, oftewel ‘methodiek’ die bedoeld is om prestaties te verbeteren met relatief korte cardio trainingen.

Cardio FitnessCardio Schema’s voor beginners tot gevorderden

Naast het volgen van een cardio schema, die is ontworpen om de vetverbranding te stimuleren, zijn er een aantal factoren die ervoor zorgen de vetverbranding te optimaliseren.

Cardio FitnessTabata interval training

De korte maar hoge tabata intensiteit intervallen, leiden tot een aanzienlijke “after burn-effect”, waarbij je lichaam calorieën blijft verbranden tot uren na de training. Het blijkt een zeer effectieve vorm van hoge intensiteit interval training.

Cardio FitnessWaarom hardlopen een prima cardio sessie is

Er zijn een tal van keuzemogelijkheden voor cardio-oefeningen. Alle oefeningen die je hartslag in de ‘target heart rate zone‘ zal krijgen, zijn in principe geschikt. Hardlopen is een zeer geschikte training.