Menu vorm en techniek (flexibiliteit mobiliteit)

Zowel een ervaren als een beginner moet bij het uitvoeren van een oefening zich aan de juiste vorm en techniek houden en/of de juiste techniek en vorm onder de knie krijgen. Een correcte lichaamshouding zorgt voor stabiliteit, veiligheid en uiteindelijk voor een groter krachtgeneratie. Er is absoluut niets belangrijker bij krachttraining en bodybuilding, dan het bezitten van een goede basis, wat betekend het beheersen en uit kunnen voeren van lees verder

basisoefeningen met proper vorm en techniek. Nadat de krachtsporter een goede lichaamshouding weet aan te nemen, de juiste vorm en techniek beheers, kan de techniek worden gebruikt om een training meer doelgericht te maken. Door correcte vorm en techniek kun je de spieren als het waren voelen samentrekken en de (doel)spieren intensief laten werken. Als het ware een spiergroep beter “isoleren”. Onthoudt: “If your technique isn’t perfect with no weight, then it makes no sense to keep adding weight to the bar.” Dat gezegd hebbende, een goede lichaamshouding (vorm en techniek) vereist goede mobiliteit en flexibiliteit. Naarmate spierontwikkeling toeneemt kan de mobiliteit en flexibiliteit verminderen. Het is goed om hiervan bewust te zijn en voldoende aandacht aan te besteden.
verberg intro

Full ROMDe voordelen van Full range of motion

Alhoewel full range of motion vrij makkelijk valt te definiëren, blijft het voor velen onduidelijk wat ‘Full Range’ precies inhoudt en waarom het uitvoeren van deze ‘techniek’ een gunstig effect heeft. Bij krachttraining is het gebruik van full range is over het algemeen een goed advies, maar…

AdemhalingHet belang van juiste ademhaling tijdens krachttraining

Het belang van “technisch” ademen tijdens krachttraining wordt vaak onderschat. Hoe zwaarder het gebruik van het gewicht, des te belangrijker de ademhaling wordt. Juiste ademhaling tijdens gewicht-training maakt je niet alleen letterlijk sterker, het creëert stabiliteit en vermindert zo de kans op blessures.

DE INVLOED VAN INDIVIDUELE LICHAAMSBOUW OP DE SHOULDER NECKPRESS

Het is een oefening die vaak onder vuur ligt, dat ze zeer slecht is voor de schouders en ernstige schade kan veroorzaken. Of dat daadwerkelijk zo is, … Het is belangrijk om bewust te zijn van de individuele verschillen in lichaamsbouw bij het uitvoeren van de Shoulder Behind the Neck Press.