Basaal Metabolisme: Online Caloriebehoefte Berekenen

basaal metabolisme

Basaal metabolisme is de minimale hoeveelheid energie die het lichaam nodig heeft om basisprocessen van het lichaam te laten plaatsvinden. Onder deze basis, ofwel levensprocessen vallen onder ander ademen, hartslag, en alle processen die op cel en weefselniveau doorgaan tijdens rust.

Basaal metabolisme (BMR)

Levensprocessen gaan door wanneer het lichaam in rusttoestand verkeerd en we spreken dan ook wel van ‘rustmetabolisme’, of energieverbruik in rust. In de volksmond wordt ook wel gesproken over ruststofwisseling. Rusttoestand houdt in dat een lichaam in zowel volledige geestelijke als lichamelijke rust verkeerd in een neutrale omgeving.

Het basaal metabolisme berekenen

Het BMR is voornamelijk afhankelijk van de hoeveelheid vetvrije massa. Dit is het gewicht van het lichaam als je de vetmassa niet meerekent. De organen en spieren, die onderdeel zijn van de vetvrije massa, gebruiken in rust energie. De BMR van een individu kan redelijk goed worden ingeschat door gebruik te maken van een formules.

De volgende twee formules worden over het algemeen het meest gebruikt:

  • De Harris-Benedict Formule
  • De Katch-McArdle Formule

De Harris-Benedict Formule, welke is herzien door Roza en Shizgal, maakt gebruik van de variabelen geslacht, lichaamsgewicht, lengte, en leeftijd. Je hoeft hierbij dus niet je vetvrije massa te weten; door gebruik te maken van de de eerder genoemde variabelen omvat deze formule een schatting hiervan.

De Katch-McArdle Formule gebruik enkel de hoeveelheid vetvrije massa als variabele. Deze formule geeft een nauwkeurigere schatting voor bodybuilders en andere atleten, die over het algemeen een relatief hoge vetvrije massa hebben. Om een berekening met deze formule te kunnen maken, moet je weten wat je vetvrije massa is en daarvoor moet eerst de vetpercentage worden berekend. Het nauwkeurig meten van de vetpercentage, gebeurt aan de hand van de 7 punts huidplooimeting. Vetvrije massa is= lichaamsgewicht * (100%-vetpercentage).

Harris-Benedict formule

Van de energie die nodig is voor het basaal metabolisme kan een schatting worden gemaakt met de Harris-Benedict-vergelijking.

Harris-Benedict formule
De formule voor mannen is: BMR in kcal/dag = ((13.7516 * gewicht in kg) + (5.0033 * lengte in cm) – (6.755 * leeftijd in jaren)) + 66,473
De formule voor vrouwen is: BMR in kcal/dag = ((9.5634 * gewicht in kg) + (1.8496 * lengte in cm) – (4.6756 * leeftijd in jaren)) + 655.0955
Basaal Metabolisme Calculator
Lengte: cm
Gewicht: kg
Leeftijd: jaar
Geslacht:
Benodigde kcal per dag:

De Katch-McArcle formule

De Katch-McArcle formule gebruikt de variable vetvrije massa om het onderhoud te berekenen. Vetvrije massa is het gewicht van alle (spier)weefsel inclusief lichaamsvocht en skelet minus het vetweefsel. Spieren zijn grootverbruikers van energie en hierdoor spelen zij een belangrijke rol in de energiehuishouding.

Spiermassa en organen gebruiken energie en vetmassa niet, daarom is de hoeveelheid vetvrije massa een betere indicator voor energieverbruik dan het totale lichaamsgewicht. De Katch-McArdle formule is gelijk voor mannen en vrouwen.

De Katch-McArdle formule is: BMR in kcal/dag = 370 + (vetvrije massa in kg * 21,6)

BMR is belangrijke informatie om benodigde dagelijkse energiebehoefte te berekenen. Vervolgens kan uiteindelijk worden bepaald hoeveel calorieën er in totaal dagelijks geconsumeerd moet worden om spiermassa op te bouwen, gewicht te behouden of vetmassa te verliezen.

Totale Dagelijkse Energieverbruik Berekenen (TDEE)

Energiebehoefte kan per individu en dagelijks aanzienlijk variëren, op basis van je activiteitenniveau, leeftijd en geslacht. Over het algemeen hebben mannen een hogere caloriebehoefte dan vrouwen omdat ze meer spiermassa hebben. Thermische effect van lichamelijke activiteiten en voeding kost het lichaam energie. Lichamelijke activiteiten worden bij de berekening van BMR buiten beschouwing gelaten.

Je totale energieverbruik (TDEE = Total Daily Energy Expenditure), is afhankelijk van drie verschillende factoren:

  • BMR = Basal Metabolic Rate (De Basaal metabolisme)
  • TEF = Thermic Effect of Food (Het thermische effect van voeding)
  • PAL = Physical Activity Level (Het thermische effect van arbeid, ofwel activiteitentoeslag

Om een schatting te maken van je dagelijkse energieverbruik, vermenigvuldig je de basaal metabolisme waarde activiteitentoeslag. De formule ziet eruit als volgt: TEE = BMR x PAL-waarde

Energiebehoefte berekenen waarbij dagelijkse activiteitsfactoren worden meegerekend:

voedingsschema calculator

Wat is jouw mening over BMR? Heb je op of aanmerkingen, opbouwende feedback en/of tips? Laat het weten in een reactie hieronder. Alvast bedankt!

Referenties

  • https://en.wikipedia.org/wiki/Harris%E2%80%93Benedict_equation.
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Basal_metabolic_rate#BMR_estimation_formulas.

Verberg

4 reacties

  1. Giuseppe schreef:

    Ik vind het altijd wel interessant om artikelen ove BMR te lezen. Persoonlijk gebruik ik een andere methode om vet te verliezen of aan te komen in gewicht. Leuk artikel :)

  2. Fitnessjunk schreef:

    Hoi Nikita, wat Cris zegt. Alleen komt inactief eerder bij me op dan slapen ;) Het betekent inderdaad dat je dagelijkse energiebehoefte hoger ligt.

  3. Chris schreef:

    Hallo Nikita, vergeet niet dat je BMR slechts de dagelijkse caloriebehoefte is in rust – dus wanneer je de hele dag zou liggen slapen. Maar ik neem aan dat dit niet het geval is bij jou, wat betekent dat je dagelijkse behoefte een stuk hoger is. Hoeveel hoger dit is ligt eraan wat je zoal doet, zoals fietsen, wandelen, wat voor werk je doet, of je sport, enz.

  4. Nikita schreef:

    Goedeavond,

    Wat is het beste voeding voor mij als ik 1433 kcal per dag mag?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.